مشاوره مدیریت کسب و کار

مشاوره مدیریت کسب و کار

مشاوره مدیریت کسب و کار فرآیندی است که توسط افراد متخصص و مجرب برای شناخت و تحلیل مسائل سازمانی و پیشنهادها و درخواست‌های کارفرما، کسب و کار شما را بهبود و رونق می‌بخشد. امروزه سخت‌ترین کار راه اندازی کسب و کار بدون مشاوره مدیریتی است و قسمت سخت آن برای خود مشاورین است زیرا در صورت عدم انجام ریز به ریز برنامه‌ها توسط کارفرمایان، مسئول به نتیجه نرسیدن پروژه مشاورین خواهند بود. همچنین مشاوره مدیریت کسب و کار شامل تعیین و ترکیب بهترین تکنیک‌های تحلیلی، به روزترین مباحث، تغییر و تحولات تجاری و ارائه توسعه استراتژی است.

به طور کلی یک مشاور کسب و کار ، مسئول است تا پیشرفت و توسعه عملکرد شرکت و کسب و کار شما براساس تحلیل به روز و اصلاح اختلال و مشکل تجارت شما را با معاینه‌ی دقیق و سنجش عوامل ایجاد کننده مشکلات، مورد بررسی قرار می‌دهد.

بنابراین یک مشاور مدیریت کسب و کار باید حرفه‌ای و تحصیل کرده باشد و آگاهی‌های لازم برای مدیریت را داشته باشد. همچنین تجربه کافی را داشته باشد و به قول معرف موی خود را در این راه سفید کرده باشد.

مدیریت کسب و کار

مدیریت کسب و کار فرآیندی است که نتیجه‌ی آن جلب رضایت مشتریان، ذینفعان، سهامداران، کارمندان و صاحبان کسب وکار و در یک کلام “ موفقیت یک تجارت ” است. در مجموع کنترل، سازماندهی و پیشرفت تجارت است. در بخش مدیریت اطلاعات و پردازش داده‌ها، نامه، برنامه‌ریزی و توزیع مواد، چاپ و تولید مثل، مدیریت سوابق، مدیریت ارتباطات از راه دور، امنیت، بازیافت، سلامتی و خدمات حمل و نقل اجرا می‌شود. بررسی الزامات بیمه، مقررات دولتی و استانداردهای ایمنی به درستی و  الگوهای مصرف انرژی، استفاده از فناوری و نیازهای مالکیت شخصی نیز زیر ذره بین هستند.

مدیریت کسب و کار یا Business Administration را می‌توان به 3 بخش کلیدی تقسیم کرد:

  1. ایجاد سود برای سهامداران و صاحبان تجارت
  2. ارائه محصولات نوآور برای مشتریان
  3. ایجاد شغل برای کارمندان
مشاوره مدیریت کسب و کار

مشاور کسب و کار چه کارهایی انجام می دهد؟!

هر پروژه نیازمند مشاوره است و بدون هیچ ناظر و متخصصی موفق نخواهد شد. در  بسیاری از موارد افراد به دنبال تغییر شغل خود یا حتی ایجاد فضای کاری متناسب با خود هستند، اما نمی‌توانند به درستی راه خود را بیابند. این افراد به دلیل عدم اطلاعات کافی از بازار، عدم تجربه و… باید با مشاوره کسب و کار تخصصی اولین قدم خود را به درستی بردارند. به قول معروف خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا میرود دیوار کج و در این صورت با شکست رو به رو می‌شوند. همانطور که در بالا ذکر شد، یک مشاور مدیریت کسب و کار نقاط ضعف شما را بررسی کرده، ریشه یابی می‌کند و آن را از ریشه قطع می کند. نقاط مثبت کسب و کار شما را تقویت کرده و در جهت بهبود، هدایت می‌کند.

به طور کلی یک مشاور کسب و کار به مباحث زیر می‌پردازد :

آسیب شناسی

بررسی اینکه مشکلات سازمان دقیقا در حال حاضر کجاست؟

سازمان دهی

مدیر کسب و کار الگوهای مناسبی باید بین کارمندان ایجاد کند و و نحوه استفاده از منابع را بهینه سازد. اینگونه با وجود منابع محدود می‌توان بهترین استفاده را کرد.

ارتباط با کارمندان

کارمندان یکی از موثر ترین بخش‌های هر شرکت یا کمپانی هستند. نحوه مصاحبه، برخورد، استخدام و ایجاد انگیزه از اصلی‌ترین نقش‌های یک مدیر می‌باشد.

تحقیقات بازاری

تحلیل و بررسی جایگاه شرکت و خدماتش در میان بازار و رقبا توسط مشاور کسب و کار

تدوین استراتژیک

پاسخ به این که هدف کجاست ،کجا هستیم و به کجا میرویم ؟

رسیدگی به امور مالی

مدیریت صحیح امور مالی بسیار مهم و جزو فاکتورهای مهم در بقای شرکت است. مدیریت مالی شامل خرید مواد اولیه، سرمایه گذاری، ادغام و کسب مالکیت است که هرچه مدیر هوشمندانه‌تر عمل کند ارزش و اعتبار مالی مجموعه افزایش می‌یابد.

برنامه‌ریزی عملی و اجرایی

در نظر گرفتن اینکه تجارت با چه استراتژی‌هایی جلو می‌رود. و پاسخ به سوالاتی نظیر چگونه می توان با رقیبان رقابت کرد؟ آیا شرکت متناسب با متودهای روز پیش میرود؟ و…

بازاریابی

بازاریابی تنها تبلیغ برای فروش محصول نیست. نیازهای بازار هدف و مشتریان، ارتباط با آنها و نیازهای در حال تغییر حرفه نیز شامل این بحث و بسیار حیاتی هستند. زیرا تمام زیر مجموعهها در حال تلاش برای ارائه خدمات بهتر و بیشتر هستند. بنابراین یک موقعیت مدیریتی باید تمامی این نیازها را شناسایی و بررسی کند که ایم موقعیت مدیریت کسب و کار خواهد بود.

تصمیم گیری

تصمیمهای کلیدی را مدیریت کسب و کار می‌گیرد. او پس از بررسی‌ها باید تصمیم‌گیری نهایی را انجام دهد. به طور کلی این تصمیمات شامل استخدام و اخراج کردن، واگذاری مسئولیت‌ها، برنامه‌ریزی دوره‌ای و بودجه‌بندی می‌باشد.

کنترل و نظارت تجارت

در آخر کنترل بر چگونگی پیشرفت روند برنامه و بازخوردهای آن از وظایف یک مشاور مدیریت کسب و کار به شمار می‌رود.

یک مشاور کسب و کار چه ویژگی های دارد؟

  • یک مشاور کسب و کار باید در برقراری ارتباط با مشتریان، مدیران و کارمندان بسیار موثر باشد و باید در راستای بهبود و پیشرفت تجارت و مجموعه باشد. برخورد زیادی دوستانه و زیادی جدی، برای مدیریت مناسب نیست. بنابراین یک مشاور مدیریت کسب و کار باید توانایی تناسب میان این دو را داشته باشد.
  • به تکنیک های پرسشگری و مصاحبه تسلط کامل داشته باشد.
  • یک مشاور کسب و کار حرفه‌ای باید صبور و شنونده‌ی خوبی باشد و تا تمامی نیازهای مشتریان و کارفرمایان را بداند و در مواقع مشکلات صبور باشد. تا دچار استرس نشود و تصمیم نابجا نگیرد.
  • قدرت بیان قوی داشته باشد. درجای مناسب، از کلمات مناسب برای تاثیر پذیری استفاده کند. و در مواقع مورد نیاز به تیم خود انگیزه دهد.
  • قدرت تحلیل بالایی داشته باشد، تا در صورت بروز مشکلات آنها را شناسایی و رفع کند. علاوه بر آن تحلیل بازار هدف و رقبا را نیز انجام دهد.
  • توانای برنامه ریزی، کارهای نرم افزاری و تدوین استراتژی‌ها را داشته باشد.
  • قدرت اجرایی و مدیریتی داشته باشد.

مشاوره مدیریت کسب و کار نیاز چه کسانی است؟

  • افرادی که نیازمند تغییر مسیر حرفه ای خود هستند.
  • افرادی که پذیرای ایده‌های جدید هستند.
  • افرادی که می‌خواهند مسیر درست را انتخاب کرده و برای همیشه پیش بگیرند.
  • افرادی که در تجارتشان اختلالاتی ایجاد شده است.
  • افرادی که به حیطه کاری خود علاقه‌مند نیستند.
  • افرادی که برای رشد خود نیازمند آموزش هستند.
مشاوره کسب و کار

چگونه کسب و کار خودم را راه اندازی کنم؟

برای راه اندازی کسب و کار در مرحله اول نیاز به ایده و ایده‌پردازی از سمت کارفرما است. منبع ایده‌ها می‌تواند کتاب، فیلم حتی جزئی‌ترین مواردی که هر روز با آنها در ارتباط هستیم باشد.

برای شروع کسب و کار شخصی 3 مرحله اساسی واجب است:

  • برنامه ربزی :
    در اولین قدم شما به یک برنامه و سند رسمی به نام طرح توجیهی کسب و کار یا طرح تجاری نیازمندید. برنامه‌ریزی‌ای که هفته، ماه و سال آینده را در بر بگیرد و یک مشاور کسب و کار که بررسی کند آیا استراتژی‌ها طبق برنامه پیش می‌رود یا نه.
    در این مرحله برنامه‌ی دقیق و منظم از تجارتتان لازم است تا ممکن بودن یا نبودن ایده‌تان را مشخص کند و دلایل عدم موفقیت و موانع را بررسی کند.
  • اجرا :
    در این بخش بحث مدیریت کسب و کار ، برطرف کردن چالش‌ها و استقامت تا موفقیت را شامل می‌شود. محاسن و موارد رشد تقویت می‌شود. و عوامل تخریب کننده با توجه به متودهای روز تغییر می‌یابد.
  • جذب سرمایه گذار:
    پس از یک طرح اولیه‌ی دقیق و مدیریت بی‌نقص حال وقت جذب سرمایه‌گذار برای پروژه است. طرح تجاری باید توانایی جذب سرمایه گذاران مالی و موسسات اعتباری را داشته باشد. جریانات مالی مثل قلب تپنده‌ی هر کسب و کاری است.

برای مدیریت کسب و کار خود از متخصصین H2 مشاوره بگیرید

باتوجه به تنوع استراتژی‌ها و تکنیک‌ها و اهمیت آن لازم است که مناسب‌ترین استراتژی و تکنیک را برای مدیریت کسب و کار خود انتخاب کنید. انتخاب روش نامناسب وقت و هزینه شما را واقعا هدر می‌دهد. زمانی را که بر روش نامناسب می‌گذارید و هزینه‌هایی را که می‌کنید بی‌نتیجه خواهد بود. اگر روش مناسبی را انتخاب می‌کردید هم در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی می‌شد و هم در وقت‌تان. شما باید متناسب با فعالیت شرکت‌تان بهترین و مناسب‌ترین را انتخاب کنید. گروه مشاورین H2 متشکل از افراد با تجربه، تحصیل کرده و ماهر شما را با آموزش و مشاوره مدیریت کسب و کار همراهی خواهند کرد.

فهرست