مدیریت کسب و کار مقابل کرونا

مدیریت کسب و کار مقابل کرونا

ویروس کرونا شوک عمیقی به اقتصاد جهانی وارد کرده است و قاعدتا رابطه مدیریت کسب و کار مقابل کرونا به این صورت بوده است که تجارت‌های بسیاری را تحت تاثیرات عمدتا منفی قرار داده است. اکنون مشاغل باید بخشی از تلاش‌های خود را برای بهبود و نجات تجارت خود از مشکلات کرونایی به کار بگیرند. همچنین حفظ ایمنی و سلامت محیط کار و کارمندان و کمک به بهبود شرایط و کنترل شیوع بیماری کرونا به وظیفه‌های فردی و اجتماعی همه‌ی مردم افزوده شده است که بار این وظیفه بر دوش مشاغل و در مدیریت کسب و کار مقابل کرونا بیشتر خودنمایی می‌کند.

در سطح جهان توصیه‌های معرفی شده برای مقابله با کووید – 19 جهت کاهش تلفات و کاهش فشار بر خدمات بهداشتی ، با هزینه‌های اقتصادی قابل توجه متمرکز شده است. اما به طور فزاینده‌ای روشن است که این همه گیری از نظر از دست دادن معیشت و نجات کسب و کار ، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، ممکن است هزینه‌های بسیار زیادی داشته باشد.

سازمان بین المللی کار تخمین می زند که فقر نسبی در اقتصاد با درآمد متوسط ​​پایین به دلیل از دست دادن شغل و کاهش درآمد بیش از 50 درصد افزایش یابد. فقیرترین کارگران، به ویژه زنان، از جمله افرادی هستند که بیشتر در معرض خطر هستند. به ویژه مجموعه‌هایی که در پایان زنجیره‌های ارزش جهانی در کشورهایی مانند بنگلادش و کنیا تولید غذا و لباس می‌کردند اکنون هم در معرض خطر فقز هم خطر سلامت هستند. با کاهش تقاضا و لغو سفارش‌ها بخاطر کرونا شرکت ها به سرعت مورد ضربه قرار می گیرند. اما اکنون برای مدیریت کسب و کار مقابل کرونا چه باید کرد و چه اقداماتی باید انجام داد؟

مدیریت کسب و کار در مقابل کرونا

شرکت‌ها به روش‌های مختلف باید پاسخ مناسبی برای مشکلات پیش آمده ارائه دهند، گاهی این پاسخ به تغییر کامل یک بخش منجر می‌شود و گاهی در همان بخش، راه حلی ارائه می‌شود. به عنوان مثال برند لباس H&M با تغییری اساسی سفارش گیری خود را از پوشاک به ماسکهای صورت تغییر داده است ، در حالی که رقیب آن Arcadia ، صاحب Topshop ، سفارشات آینده خود را با کارخانه‌های تولید پوشاک در سراسر آسیا لغو کرده است و تنها در محدوده مشتریان همان بخش تغییر ایجاد کرده است.

این که شرکت‌ها از رویکرد H&M استفاده می‌کنند یا از مسیر Arcadia پیروی می کنند، وابسته به نحوه‌ی مدیریت کسب و کار مقابل کرونا و روش انتخابی آن مجموعه برای پیشرفت می‌باشد. مقیاس گس و تأثیر جهانی بحران کرونا می تواند نقطه عطفی در تغییر شیوه های تجاری بسیاری از کسب و کارها باشد. شما نیز باید تصمیم بگیرید که برای نجات تجارت خود چه اقداماتی باید انجام دهید!

مشاوره مدیریت کسب و کار در مقابل بحران کرونا

1 . تجارت خود را بازنگری کنید!

از اول سیستم کار خود را مورد بررسی قرار دهید و مشخص کنید که

  • چه بخش‌های تحت تاثیر کرونا قرار گرفته‌اند و این بخش‌ها دقیقا دچار چه مشکلاتی شده‌اند!
  • چه چیزهایی نسبت به برنامه تجاری شما دچار تفاوت شده است و این تفاوت‌ها چقدر به شما آسیب زده یا خواهد زد!
  • چه بخش‌هایی از تجارت شما در آینده تحت تاثیر همه گیری کرونا قرار خواهد گرفت!
  • کدام قسمت از برنامه تجاری و خود تجارت شما هیچ تاثیری از شیوع کرونا نپذیرفته و همچنان طبق روال گذشته پیش می‌رود!

2 . دیدگاه جدیدی بسازید!

حتما به نظرتان سخت می‌رسد چرا که شما تمام تمرکز و تلاش خود را وقف یک مسیر کرده‌اید و اکنون فکر می‌کنید ایجاد تغییرات یا دل کندن از برخی ایده‌آل‌ها حتما به مثابه شکست شماست! باید بگویم که قطعا اشتباه می‌کنید! شکست وقتی رخ می‌دهد که شما نتوانید مقابل فشارها و بحران‌ها انعطاف و سازگاری لازم را پیدا کنید و آنقدر انرژی خود را با مقاومت بیجا تلف مبارزه با مشکلات قوی بکنید که از پا بیافید. انعطاف داشته باشید تا به راحتی نشکنید!

شما قرار نیست قید تمام اهداف و ایده‌آل‌های خود را بزنید. بلکه نیازمند سازگار شدن با شرایط بحرانی جدید و مقداری تغییر در برخی از مسیرهای پیشرفت خود هستید. یادتان نرود که هدف شما رسیدن به پیشرفت و موفقیت است و با تعصب روی یک مسیر بحران زده امکان پذیر نخواهد بود.

دیدگاه جدید و مشاوره کسب و کار

پس از پیدا کردن ریشه مشکلات کرونایی در کسب و کارتان چه باید بکنید؟

  • ابتدا ببینید تاثیر کرونا بر کسب و کار شما مستقیم بوده یا غیر مستقیم! مثلا بوتیک‌ها مستقیما تحت تاثیر کرونا قرار گرفته‌اند اما تولیدی‌ها به صورت غیر مستقیم اثیر شده‌اند. اگر مستقیما تحت تاثیر کرونا هستید احتمال قوی مجبورید به تغییرات اساسی فکر کنید و اگر غیر مستقیم دچار مشکل شده‌اید شاید بتوانید با تغییرات جزیی موضوع را مدیریت کنید. اما به هر صورت به دیدگاه شما بستگی دارد.
  • بخش‌هایی را که تحت تاثیر کرونا هستند به چند دسته تقسیم کنید! مثلا آنهایی که جایگزین دارند، آنهایی که می‌توانند برای مدتی حذف شوند و در نهایت آنهایی که رکن اصلی هستند. اینگونه اولویت بندی خود را متوجه خواهید شد و دیگر بحران یک بخش از تجارتتان را به صورت بحران تمام کاسبی خود نخواهید دید. برای مثال حذف غذای سرد از رستوران، جایگزینی دسر داغ به جای سرد و در نهایت سرو غذا به صورت بیرون بر!
  • شاید بسته به نوع تجارتتان و رابطه کسب و کارتان با کرونا مجبور به تغییرات بزرگ‌تر ولی سازگار با کار قبلی خود در همان حوزه برای نجات سرمایه خود شوید! مثلا با امکانات و سرمایه‌هایی که در اختیار دارید اقدام به مشابه‌ترین و مرتبط‌ترین تجارت مناسب با کرونا بکنید. برای مثال تولیدی پوشاک محدود کرده و ظرفیت تولید ماسک را افزایش دهید! کسب و کار خود را بررسی کنید تا ظرفیت‌های پنهان مدیریت کسب و کار مقابل کرونا را بیابید!
  • در بدترین حالت نیز شما نباید خود را شکست خورده‌ی کرونا بدانید. نهایتا شما با اساسی‌ترین تغییر و کمترین پشتوانه اقدام به تغییر تجارت خود و همسو شدن با تجارت کرونایی خواهید کرد تا سرمایه خودتان را نجات دهید!

چگونه کسب و کارمان را در مقابل کرونا نجات دهیم؟

کافیست یک ذهن تجاری و خلاق داشته باشید و از هوش تجاری خود به خوبی استفاده کنید تا از بحران‌هایی مثل کرونا نتنها شکست نخورید بلکه نهایت استفاده را برای مدیریت کسب و کار مقابل کرونا و سودآوری بیشتر ببرید! مثلا در این گرانی ناگهانی مواد اولیه شاید به نفع یک رستوران دار باشد که نیروهای کمتری را با هزینه سرویس و… کمتر داشته باشد و غذای بیرون بر ارائه دهد تا هرچند مشتری کمتری داشته اما سود خالصش حفظ شود.

کسب و کار و کرونا

اما کسانی نیز هستند که می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند!

  • سازمان‌های پشتیبانی از کسب و کار : این قبیل سازمان‌ها با بسته‌های حمایتی یا طرح‌های مشارکتی برای بهبود کسب و کار یا با طرح های مشارکتی، به نجات تحارت شما خواهند آمد.
  • بهره گیری از مشاوره مدیریت کسب و کار : قطعا همه ما متخصص تجارت نیستیم و سعی داشتیم با مهارت و سرمایه‌ای در اختیار داشتیم درآمد کناسبی کسب کنیم که اکنون دست به گریبان کرونا شده‌ایم. پس مثل زمانی که حال جسممان خوب نیست و نیازمند دکتر هستیم؛ اگر مدیریت کسب و کار مقابل کرونا برای شما مشکل ساز شده است، حال تجارت شما خوب نیست و نیازمند پزشک شده است. یک گروه مشاوره می‌تواند بیزینس پلن جدیدی برای شما طراحی کند، سرمایه گذار معرفی کند، در مدیرت کسب و کارتان با شما شریک شود، راه حل بهبود برای شما ارائه دهد و….

راه‌های مشاوره بازرگانی با گروه مشاورین H2

  1. حضور متخصصین مورد نظر در محل متقاضی طبق برنامه هماهنگ شده
  2. حضور متقاضی مشاوره بازرگانی در مجموعه H2 و برگزاری جلسات مشاوره در دفاتر H2
  3. مشاوره تلفنی از طریق شماره 02188590722
  4. از طریق سایت یا بسترهای آنلاین و ایمیل info@h2co.ir
فهرست