مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی چیست؟ این یک سوال مشترک است که معمولا در ذهن افرادی که تازه اقدام به راه اندازی کسب و کار کرده‌اند و متخصصین حوزه‌های غیر اقتصادی هستند شکل می‌گیرد. اغلب این افراد به دنبال یک مشاور یا تیم مشاوره بازرگانی هستند تا مدیریت تجارت خود را به صورت استاندارد پیش ببرند.

تصویر مشترکی که حاصل می‌شود این است که مدیریت بازرگانی با مدیریت خرید، فروش، بازاریابی، پیمانکاری، هزینه، درآمد، سود و زیان و… در ارتباط است. نقش مدیر بسته به نوع کسب و کار و تجارت سازمان و همچنین نوع مشتریان، شرکا، همکاران، تیم کاری و… متفاوت است.

مدیریت بازرگانی در نقش گسترده‌تر خود می‌تواند رهنمودها و چهارچوب قراردادی و تجاری را برای سازمان‌ها از ابتدای شکل گرفتن ایده تا پایان ارائه خدمات یا پروژه یا هر چرخه تجاری ارائه نماید. این یک نقش اساسی است که در غالب مشاور بازرگانی نیز می‌تواند انجام بگیرد اما در کل هدف از آن حفاظت از منافع سازمان در تمام فعالیت‌های تجاری  و اجرای سیاست‌های شرکت در تعامل با مشتریان و شرکا می‌باشد.

نقش مدیریت بازرگانی

در برخی از شرکت‌ها ، نقش مدیریت تجاری محدود به فعالیت‌های مربوط به فروش ، بازاریابی و امور مالی می‌شود. به عنوان مثال، در فرهنگ تجاری برخی کشورها، بیشتر سازمان‌های محلی و دولتی و خصوصی دپارتمان مدیریت بازرگانی ندارند، فقط دپارتمانی برای قراردادهای مالی دارند که این تنها بخشی از کل عملکرد تجاری را در بر می‌گیرد. در این کشورها گفته می‌شود که پروژه‌ها و خدمات فقط در قالبت استادنداردها توافق و ارائه می‌شوند بر این اساس که نقش دپارتمان قراردادها در حین اعطای قرارداد و در تمام مدت اجرای آن نسبت به رعایت استانداردهای تجاری تأثیرگذار باشد. در چنین مواردی ، فعالیت‌های قبل از قرارداد توسط تیم فنی به طور عمده بررسی می‌شود و سپس توسط تیم مالی برای بررسی پیشنهادات و نظارت بر اجرا پشتیبانی می‌شود.

مدیریت بازرگانی و مشاوره تجاری

وظایف قبل از قرارداد ( مشاوره بازرگانی )

“وظیفه قبل از قرارداد” یکی از اجزای اصلی یک پروژه یا خدمات است زیرا مرزها و معیارهایی را تعیین می کند که بندهای قرارداد بر روی آنها تنظیم شده است. در مرحله قبل از قرارداد، مدیر بازرگانی قرار است در انجام وظایف و نیازهای اساسی زیر به شرکت کمک کند:

  • اطمینان حاصل کند که استانداردهای شرکت در تمام مراحل کار اعمال شده و مراحل آن رعایت ‌می‌شود.
  • رقابت را طبق بهترین شیوه‌های تجاری اجرا و مدیریت کند.
  • اطمینان حاصل کند که دقت لازم به عمل آمده تا خطرات فنی‌، تجاری‌، مالی و حقوقی شناسایی و کاهش یابد.
  • اطمینان حاصل کند که هزینه‌ها محک زده می‌شوند و ارزش سرمایه را در مرحله رقابت و انتخاب نشان می‌دهند.
  • از اختلافات محاصباتی آتی جلوگیری کند و از طریق اصطلاحات قابل اجرا اتفاقاتی که بخاطر ضریب خطا به وجود آمده‌اند را مدیریت کند.
  • اطمینان حاصل کند که محصولات یا خدمات به خوبی توسط کنرل کنندگان کیفیت اصلاح و تأیید شده است.
  • مطمئن شود که تعهدات، خدمات، مجازات‌های عدم انجام مسئولیت‌ها و غیره ، قبل از اجرای قرارداد به طور عادلانه تعیین و تعریف شده باشند وطی قرارداد حتما انجام شوند.
  • اطمینان حاصل کند که قوانین، مقررات، کنوانسیون‌ها و مجوزهای محلی و بین المللی در نظر گرفته شده‌اند.

قرارداد مدیریت بازرگانی

هنگامی که طرفین از نظر هزینه و راه حل به یک توافق رسیدند و آماده انعقاد قرارداد شدند ، مرحله بعدی وظایف با فعالیت های زیر برای مدیر بازرگانی آغاز می‌شود:

  • تمام موارد توافق شده در قرارداد را به زبان قراردادی منعکس می‌کنند.
  • توافق نامه را بررسی و نهایی می‌کنند.
  • تمام پیوست های لازم را کامل می‌کنند.
  • عناصر به تعویق افتاده را با زمان بندی توافق شده شناسایی می‌کنند و مشکلات را با تبصره‌های جدید در توافق برطرف می‌کنند.
  • قرارداد امضا، بایگانی و توزیع شده و کار عملی مشاور بازرگانی یا مدیریت بازرگانی آغاز می‌شود.
مشاوره قرارداد مدیریت بازرگانی

مسئولیت‌های مدیر بازرگانی

قرار نیست مدیر بازرگانی قرارداد را اجرا کند اما مدیریت اجرای قرارداد همچنان از وظایف وی است که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ضمانت نامه‌های بانکی ، تضمین‌های شرکت مادر ، سرمایه‌های نقدی و… و وام و اعتبار اسنادی و محتوای مورد نظر را بررسی کرده و آنها را با هزینه‌ها تطبیق دهد و مسیر پیشرفت را با بیزینس پلن حرفه‌ای ترسیم کند.
  • شرایط و ضوابط قرارداد نوشتن با مشتریان و شرکت‌های همکار را برای طرفین مربوطه داخلی توضیح و تفسیر کند و در صورت لزوم به تیم اجرا مشاوره بازرگانی و قراردادی ارائه دهد.
  • نظارت بر اجرای توافقات انجام شده در بخش اجرایی داشته باشد.
  • پیشرفت و تغییرات قرارداد را بررسی کند و اقدامات لازم را برای پیشرفت طبق برنامه انجام دهد
  • با هرگونه تغییرات مرتبط ، تصمیمات مربوط به اصلاحات را اعلام کند و بیزینس پلن را به روزرسانی نماید.
  • هنگام به وجود آمدن چالش برای تجارت راه حل احتمالی و گزینه‌های جایگزین را شناسایی کند.
  • نقاط قوت کسب و کار را کامل کرده و پیشرفت دهد و نقاط ضعف را یافته و اصلاح کند.
  • سرمایه پشتیبان، تضمین‌های بانکی و ضمانت‌نامه‌های پشتیبان مورد نیاز برای حفظ ریسک تجارت را مشخص کند.
  • از اجرای ریز مقررات تجاری، داخلی، خارجی، واردات، صادرات، قراردادی و… اطمینان حاصل کند.

علاوه بر مسئولیت‌های فوق ممکن است مدیریت بازرگانی در برخی مواقع مسئولیت‌های متفاوتی را بر دوش بکشد که طبیعتا وابسته به تجارت و قرارداد نوشته شده می‌تواند متفاوت باشد. اما در اکثر سازمان‌ها مدیر بازرگانی به عنوان راه ارتباط سودآور مجموعه با تاجران و اشخاص مرتبط با امور تجاری در داخل و خارج کشور به شمار می‌رود.

راه‌های مشاوره بازرگانی با گروه مشاورین H2

  1. حضور متخصصین مورد نظر در محل متقاضی طبق برنامه هماهنگ شده
  2. حضور متقاضی مشاوره بازرگانی در مجموعه H2 و برگزاری جلسات مشاوره در دفاتر H2
  3. مشاوره تلفنی از طریق شماره 02188590722
  4. از طریق سایت یا بسترهای آنلاین و ایمیل info@h2co.ir
فهرست