طرح تجاری یا بیزینس پلن

طرح تجاری یا بیزینس پلن

طرح تجاری یا بیزینس پلن ( business plan ) نوشته رسمی است که کسب و کار شما و نقشه راه تجارت‌تان را شرح می‌دهد که از آن با نام طرح توجیهی کسب و کار نیز یاد می‌شود. این طرح در وهله‌ی اول برای خود کارآفرینان و بعد برای سرمایه گذاران و سایر ذینفعان کاربردی است.

اکثر کارآفرینان تصویر دقیق و واضحی از ایده خود ندارند. بنابراین در بیزینس پلن اولا تمام نقاط قوت و ضعف مشخص میشود ، ثانیا نحوه تصمیم گیری و اجرا را تعیین میکنند. با استفاده از یک طرح توجیهی، نحوه ساخت ، اداره و رشد کسب و کارتان قدم به قدم مشخص میشود. این نوشته رسمی باید آنقدر قوی و سودآور باشد که توانایی متقاعد کردن یک سرمایه‌گذار را داشته باشد.

طرح تجاری با شناسایی و بررسی عوامل تاثیرگذار؛ آسیب ها و مخاطرات احتمالی را به حداقل می رساند. این عوامل شامل رقبا، مشتریان، منابع مالی، ابعاد فنی و… می باشد. چنین طرحی مراحل مختلف کسب و کار را همراه با آمادگی لازم برای پیشبرد اهداف برای کارآفرینان مهیا میسازد.

بیزینس پلن یک طرح ثابت نیست و برای افراد و کسب و کارهای مختلف با بررسی های دقیق تدوین میشود. اما به طور کلی هدف اصلی تمامی این پلن‌ها راهنما بودن برای تجارت شما است.

اهمیت طرح توجیهی کسب و کار

برخی از کارآفرینان ایده‌ی بسیار عالی و سرمایه‌ی کافی دارند اما به علت نداشتن طرح تجاری دقیق و کامل، نتواسته‌اند صاحبان سرمایه (اشخاص خاص، موسسات مالی، بانک‌ها و… ) را متقاعد کنند. اگر پروژه عالی باشد اما بیزینس پلن خوبی نداشته باشد نمی‌تواند نتیجه مطلوبی بدهد. این طرح شفاف میکند که فضای پیشرفت شما چگونه است. طرح توجیهی کسب و کار تمام تصمیمات مهم مانند چگونگی اجرا را توصیف می‌کند.

مشاوره طراحی بیزینس پلن یا طرح توجیهی کسب و کار

اهمیت طرح تجاری در چیست؟

1. دیدن نمای کلی تجارت در بیزینس پلن :

شما میتوانید تصویر درست و نمای کلی از تجارت خود را ببینید. قرار است کلیه‌ی استراتژی‌ها و تکنیک‌های شما با تراز استراتژیک در ارتباط باشد. پس مشخص می‌کند که کسب و کار شما د‌ر این جایگاه چگونه خواهد بود و آیا موفق خواهد شد و مناسب برای بازار عرضه است یا خیر!

2. تمرکز استراتژیک :

پس از مشخص کردن هویت تجارت‌تان باید روی بازارهای هدف محصولات‌شان خدمات‌شان و… تمرکز کنید.

3. اولویت بندی طبق طرح تجاری:

به قول معروف با یک دست نمی‌شود چند هندوانه برداشت. شما نمی‌توانید همه کار انجام دهید. پس با برنامه‌ریزی شغلی شما می‌توانید مهمترین و درست‌ترین موارد را برای کسب و کار خود انتخاب کنید. این کار وقت ، هزینه و تلاش شما را به صرفه‌تر می‌کند تا انرژی و سرمایه‌ی خود را در مسیر درست و کاملا تخصصی و استراتژیک مصرف کنید.

4. مدیریت تغیرات :

شما به طور مداوم درگیر فرضیات، احتمالات، توسعه و پیشرفت هستید پس با تجزیه و تحلیل این تغییرات شما همیشه یک بیزینس پلن به روز دارید.

5. توسعه پاسخگویی :

طرح توجیهی کسب و کار تمامی نتایج و انتظارات را مشخص می‌کند. این ابزاریست برای بررسی آنچه که برنامه ریزی شده و آنچه که رخ داده است. بررسی‌های ماهانه انجام شده است یا نه؟ چه توقعاتی باید داشت؟ و….

6. مدیریت مالی :

برنامه ریزی مالی خوب یک کسب و کار قوی را راه اندازی می‌کند. به شما کمک می‌کند که میزان خروجی و ورودی تجارت شما متناسب باشد. فرضا مانع می‌شود که شما هزینه‌ی گزاف پرداخت کنید و در نتیجه دریافتی کمی داشته باشید.

7. جذب سرمایه گذاران با طرح توجیهی :

طرح تجاری کسب و کار شما باید تمامی استراتژی‌های کامل برای متقاعد کردن سرمایه گذاران را داشته باشد. داشتن طرح توجیهی کسب و کار برای جذب سرمایه گذاری در پروژه‌های بزرگ و کوچک بسیار ضروری است.

طراحی یا نوشتن بیزینس پلن چند مرحله دارد ؟

برای راه اندازی کسب و کار نیاز به اطلاعات دقیقی خواهد بود. اما برای نتیجه مطلوب هر مرحله نیاز به بارها و بارها به روز رسانی دارد. باید اطلاعات بیزینس پلن کامل و مشخص باشد چرا که در ابتدا فقط با یک مدل تئوریکی  رو به رو هستیم و تمامی اطلاعات پروژه خام است. برای ایجاد یک طرح تجاری مراحل زیر طی می‌شود:

طراحی بیزینس پلن یا طرح تجاری

مرحله اول : مشخص کردن هدف تجارت

مخاطب اصلی خود شما هستید چرا که طرح تجاری قرار است برنامه‌ی حرکت شما باشد. قبل از راه اندازی کسب و کار لازم است که هدف پروژه به طور کامل مشخص باشد و سوالاتی از قبیل چرایی راه اندازی پروژه را پاسخ گو باشد. همچنین انگیزه مدیران، نحوه کسب مهارت و تجربه، میزان توانمندی‌های مدیران و علت انتخاب پروژه مورد بررسی و بحث قرار بگیرد، همچنین باید خواسته‌ها و نیازهای بازار هدف را نیز در طرح توجیهی کسب و کار در نظر گرفت و متناسب با تمامی هدف‌ها برنامه‌ای هدف‌دار تهیه کرد.

مرحله دوم : ایجاد نقشه اصلی پروژه

الزامیست برای شروع هر نوع کسب و کار و پروژه‌ای یک چهارچوب و طرح کلی از آن داشته باشید. به این چهارچوب و طرح بیزینس پلن گفته میشود. در این طرح جزئیات و کلیات مربوط به حوزه مورد نظر را می‌توان مورد بررسی قرار داد. این امر به مدیران کمک می‌کند با تحلیل‌ها و چالش‌ها و منابع مختلف فعالیت‌شان را آغاز کنند. همچنین این طرح قبل و پس از راه اندازی کسب و کار به داشتن برنامه‌ریزی منظم کمک می‌کند.

مرحله سوم : جمع آوری اطلاعات

با مشخص شدن هدف و نقشه اصلی، می‌توان از پروژه‌های مرتبط و یا از موفقان این موضع و افراد دارای تجربه و سابقه کمک  گرفت. علاوه  بر افراد موفق، افرادی که شکست خورده‌اند نیز منبع بسیار مهمی می‌توانند باشند چرا که  مسیر طی شده‌ی آنها و عوامل شکست و نافرجامی آنان را می‌توان مورد مطالعه قرار داد. پس از جمع‌آوری داده‌ها، برخی از اطلاعات آنها که دسته بندی و اولویت بندی می شود؛ منابعی برای کسب اطلاعات مشاوران اقتصادی، وکلا و حسابداران، متخصصان و مهندسان فنی حوزه، دانشگاه‌ها و موسسات و وزارتخانه‌های مربوط می‌باشد.

مرحله چهارم : تامین منابع مالی

آغاز هیچ پروژه‌ای بدون منابع مالی ممکن نیست لذا در زمان ایجاد طرح توجیهی کسب و کار ، منابع مالی نیز مشخص می‌شود. این موانع دو دسته‌ی ثابت و موقت  دارد. هرچقدر میزان سرمایه‌ی بدست آمده ثابت باشد، پروژه قابل اعتمادتر خواهد بود. در بخش مالی یک طرح تجاری باید مواردی از قبیل نیازهای مالی جاری، موارد مصرف سرمایه، تجزیه و تحلیل نسبت‌های مالی، تهیه ترازنامه و سود و زیان احتمالی، پیش‌بینی جریان نقدینگی و راه‌های درآمدزایی کاملا مشخص شود.

طرح توجیهی کسب و کار خوب و استاندارد چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک بیزینس پلن خوب باید جامع و پاسخگوی همه جوانب باشد تا بتواند راهنما و چراغ راه‌تان باشد. یک طرح تجاری استاندارد هرگز نباید از واقعیات دور باشد و خیالی باشد. پلنر خوب شما را با واقعیات روبرو می‌کند و از توهمات دور می‌کند و میزان ضرر و زیان شما را به نسبت کاهش می دهد. طرح توجیهی کسب و کار باید تمامی موارد زیر را در بربگیرد (در بالاتر قسمت‌های زیر با جزئیات توضیح داده شده است) :

مشاوره طرح توجیهی کسب و کار

خلاصه اجرایی : نمای کلی

یک طرح تجاری استاندارد در اولین مرحله یک تصویر کامل و جامع از تجارت شما را بیان می‌کند.

توضیحات تجارت : توصیف آنچه شما باید انجام دهید

اگر بدانید که بخش ها و تولیدات مختلف چگونه اجرا می‌شود، تجارت شما بسیار کارآمدتر عمل خواهد کرد. طرح تجاری یک راه برای اطمینان از یک تصمیم گیری در یک ساختار سازمانی مناسب است. به عنوان مثال، اگر فکر می‌کنید که یک ساختار سازمانی عملکرد بهتری برای سازمان شما به ارمغان می‌آورد آن را در طرح کسب و کار خود بگنجانید. شرکت‌هایی که دارای چنین ساختارهایی هستند، بخش‌ها را براساس حوزه‌های کارکردی از جمله بازاریابی، مالی، حسابداری و تحقیق و توسعه سازمان تفکیک می دهند.

تجزیه و تحلیل بازار : تحقیق و مطالعه در مورد بازار هدف و رقبا

به طور واضح مشخص کنید که چه کسانی رقبای اصلی صنعت شما در بازار هستند. اگر به چندین شهر یا ایالت خدمت کنید، احتمالاً رقبا متفاوت خواهند بود. نقاط قوت و ضعف خود را با این رقبا مقایسه کنید. مزایای خودتان نسبت به هر رقیب را مشخص کنید و نحوه بهره برداری از این مزایا را برنامه ریزی کنید. به عنوان مثال، شما ممکن است بخش خدمات تعمیرات بسیار جذاب‌تری نسبت به بیشتر رقبا داشته باشید.

سازمان و مدیریت : ساختار استراتژیک و مدیریتی و نحوه مدیریت شما

یک طرح تجاری خوب، دقیقا نقاط قوت و ضعف کارکنان را مشخص می‌کند. به عنوان مثال، تیم مدیریت شما ممکن است به شدت مهندسی باشد اما فاقد تجربه بازاریابی باشد. با کمک بیزینس پلن می‌توانید نیازهای استخدام خاص را مشخص کنید سپس تعیین کنید که چه زمانی نیاز به اضافه کردن پرسنل خواهید داشت. مثلا تعریف کنید که در تمام کارمندان آتی چه مدرکی را جستجو می کنید.

خدمات و محصولات : شرح خدمات و بازار شما

یک طرح تجاری خوب یا کارآمد شرکت باید شامل کلیه برنامه‌های فروش و بازاریابی باشد. دانستن اینکه چگونه تجارت خود را به بازار عرضه می‌کنید، کار شما را با سرعت بیشتری پیش می‌برد‌. مثلا توضیح دهید که آیا شما ابتدا از نمایندگان فروش خارج یا داخل استفاده می‌کنید یا در کدام مناطق مدیر فروش خود را مستقر خواهید کرد!

بازاریابی و فروش : چگونه می‌توانید در زمینه تجارت و بازار فروش مناسب داشته باشید

با یک طرح توجیهی کسب و کار استاندارد اطلاعات دقیق در مورد برنامه‌های تبلیغاتی خود، مانند تبلیغات مجله یا روزنامه، تبلیغات مستقیم با ایمیل، بازاریابی اینترنتی یا تبلیغات رادیویی و تلویزیونی را خواهید داشت.

درخواست تامین بودجه : محاسبه‌ی میزان پول درخواستی شما برای 5 سال آینده

تجزیه و تحلیل یکنواخت خود را بر اساس پیش بینی سه ساله از فروش و سود حاصله انجام دهید. درج كليه جزئيات مالي در برنامه‌ی كاري شما باعث می‌شود كه میزان سرمايه لازم براي ادامه پیشرفت را مشخص كنيد.

پیش بینی های مالی : تهیه ترازهای مالی و اقتصادی

طرح تجاری خوب باید شامل کلیه اطلاعات مالی باشند. جزئیات مربوط به کلیه وام ها و زمان پرداخت آنها باید در نظر گرفته شود.

برای خواندن استانداردهای جهانی یک طرح توجیهی کسب و کار می‌توانید به سایت بیزینس کوچک مراجعه نمایید.

 انواع طرح تجاری یا بیزینس پلن

برای نوشتن و تنظیم یک طرح تجاری درست لازم است تمامی مواردی که در بالا ذکر شد مشخص شود و از واقعیات دور نباشد و بنا بر تمامی احتمالات نوشته شود. پس از رد کردن مراحل بالا قدم بعدی را برمی‌دارید که به شرح زیر است:

طرح تجاری یا بیزینس پلن
  • برنامه تجاری خلاصه :

این نوع بیزینس پلن بین 10 تا 60 صفحه است و از طرح‌های سنتی کمتر است. به داده‌های بسیار کمتری نیاز دارد پس زمان کمتری را صرف خود می‌کند. این نوع برنامه‌ها برای تجارت‌های تازه بسیار مناسب است. و در مواردی نظیر دریافت وام‌های بانکی و تجارت‌های بسیار کوچک ملی که بدنبال سرمایه‌گذاری خارجی نیستند بسیار مفید می‌باشد.

  • برنامه تجاری کامل :

این طرح توجیهی کسب و کار شامل تمامی موارد اساسی و موضوعات مهم است. و از 50 صفحه بیشتر است. این محدودیت اطلاعات برای تجارت‌های توسعه یافته بسیار مشکل است اما برای دریافت مقادیر هنگفت سرمایه از سرمایه گذار و شریک استراتژیک کاربردی است.

  • برنامه تجارتی عملیاتی :

برای شرکت‌های پیچیده‌ای که به سرعت رشد می‌کنند، طرح تجاری باید تعدادی از موضوعات را کامل بپوشاند.

بسیار مهم است که تیم مدیریتی روی موضوعات یکسانی تحلیل و تمرکز داشته باشند. برای اینکه یک برنامه موفق را در یک مسیر پیش بگیرید، باید سطحی از جزئیات برای همه در نظر گرفته شود.

بیزینس پلنر یا طراح کسب و کار کیست؟

تبدیل ایده به یک کسب و کار موفق را یک “بیزینس پلنر” هدایت و برنامه‌ریزی می‌کند. یک طراح تجارت باید مجموعه دانش‌های حوزه‌های مختلف مانند طرح‌های کسب و کار، مدیریت کار آفرینی، نوآوری، مدیریت بازاریابی، مدیریت مالی، حسابداری، کنترل پروژه و… را داشته باشد. همچنین باید دارای تجربه، مهارت، نام نیک در تجارت و… باشد. مشاور تجاری خوب تمام آزمون و خطاها را بررسی کرده است و میزان ریسک شما را کم می‌کند.

با توجه به اینکه انواع مختلفی تجارت وجود دارد پس طبیعی است که با انواع مشاورین کسب و کار و انواع طرح تجاری روبرو شوید.

گروه مشاورین H2 طراحان حرفه‌ای بیزینس پلن کسب و کار شما

گروه مشاورین و متخصصین H2  با تجربه ، مهارت ، علم روز دنیا  و همچنین  با استفاده از جدیدترین متودهای تلفیقی، بهترین و استانداردترین طرح تجاری را برای شما انتخاب، تهیه و ارائه می‌کند.

شما می‌توانید از اولین قدم‌ها ( ارائه طرح توجیهی کسب و کار ) تا آخرین قدم‌های موفقیت در کسب و کارتان، روی متخصصین گروه مشاورین H2 حساب کنید.

فهرست