شکست در راه اندازی کسب و کار

شکست در راه اندازی کسب و کار

شکست در راه اندازی کسب و کار یکی از احتمالات ممکن هنگام شروع یک بیزینس است. شروع یک تجارت مانند آغاز کردن یک ریسک بزرگ است که شما باید با انجام تمام اصول و قوانین، ریسک خود را کم کنید و موفق شوید. موفقیت‌ها به سازماندهی و رعایت‌های شخص کارفرما بستگی دارد. در کشور بزرگ و پیشرفته آمریکا 50% کسب و کارهای نوپا و در 90% کسب و کارها در 5 سال اول با شکست روبرو می‌شوند.

موفقیت در تجارت کار مهال و نشدنی نیست تنها باید اصول و قوائد مهم در شروع تجارت را رعایت کرد.

از نظر متخصصان در تمامی کسب و کارها عوامل زیر دلیل شکست در راه اندازی کسب و کار می‌باشد:

1. فروش بسیار کم

2. رقابت شدید و در نظر نگرفتن رقبا

3. رشد و تولید کنترل نشده

4. استفاده شخصی از سرمایه در حال گردش تجارت

5. قرارداد اعتباری و دریافت چکی

6. سرمایه گذاری بیش از حد

7. مدیریت نا مناسب

8. در جایگاه مناسب نبودن

9. نبود سرمایه کافی

10. نداشتن تجربه

 دلایل شکست در راه اندازی کسب و کار

هیچ کار بزرگی بدون شکست مثال زدنی نشده است. توماسن ادیسون شخصی است که 10000 بار برای اختراع لامپ شکست خورد اما تسلیم نشد. هنری فورد تا تاسیس برند خود چندین بار شکست خورد ولی پس از چندین بار تلاش انقلابی در صنعت خودرو ایجاد کرد. جیمز دایسون اولین تلاش‌های خود را برای جاروبرقی‌های بدون کیسه در 30 سالگی آغاز کرد و پس از 6 سال شکست بلاخره در سن 36 سالگی به موفیت بزرگی دست پیدا کرد و در سراسر جهان از جاروبرقی‌های بدون کیسه دایسون شناخته شده است. پس شما باید از هربار شکست در راه اندازی کسب و کار خود یا توسعه‌ی آن درس بگیرید و ناامید نشوید.

مشاوره دلایل شکست در راه اندازی کسب و کار

عوامل تبدیل یک تجارت موفق به یک کسب و کار ناموفق

حالا که می‎دانید قطعا در مسیرتان مشکلات و شکست‌هایی وجود دارد؛ بهتر است با تعدادی از پرتکرارترین آنها آشنا شوید تا هنگام مواجهه با آنها به جای شکست در راه اندازی کسب و کار با موفقیت از آنها عبور کنید. اکنون عوامل و دلایل عدم موفقیت در شروع کسب و کار را در زیر بررسی می‌کنیم:

. فروش بسیار کم

اگر میزان تولیدات‌تان از فروش‌تان کمتر باشد، قطعا ضرر زیادی خواهید کرد. فروش ماهانه خود را پیش‌بینی کنید و متناسب با آن تولید کنید. از عوامل فروش کم می‌توان به تبلیغات و بازاریابی نامناسب و ناکافی اشاره کرد. بازار خود را بررسی کنید و در مواقع مورد نیاز آن را ارائه دهید.

. رقابت شدید و درنظر نگرفتن رقبا

بررسی رقبا از اولین قدم‌ها برای شروع یک تجارت است. رقبای شما، نوع و تنوع خدماتشان چیزیست که شما را به چالش می‌کشد. شما اگر نقطه تمایزی با رقبایتان نداشته باشید شکست خوردنتان احتمال قوی دارد. باید طی برنامه‌هایتان مزیتی برای رقابت با رقیبان را در نظر بگیرید.

. رشد و تولید کنترل نشده

تولید و ارائه خدماتتان باید متناسب با نیاز بازار باشد. اگر تولید انبوه کنید از محصولتان اما بازاری برای عرضه وجود نداشته باشد قطعا کسب و کارتان با شکست مواجه می‌شود. تولیدات خود را متناسب با نیاز بازار پیش ببرید.

. نبود سرمایه کافی

یکی ازبزرگترین دلایل شکست در راه اندازی کسب و کار ، فقدان سرمایه کافی است. کسی ممکن است تمامی هزینه‌ها را برآورد کند. فرضا شما در نظر می‌گیرید برای شروع نیاز به چه مبالغی دارید اما پس از شروع تجارتتان موارد احتمالی را در نظر نمی‌گیرید یا رقیب بسیار ماهری سر راه شما سبز شود یا…

. نقدینگی کم

نقدینگی از مهم‌ترین و در واقع ریشه کسب و کارتان است. نقدینگی میزان پول در حال حاضر و قابل پرداخت و خرج کردن است و موجود در حساب بانکی است. پولی که قرار است به حسابتان ریخته شود نقدینگی نیست و اصلا نمی‌توان روی آن حساب کرد. اگر تمام پولتان را روی سرمایه اولیه بگذارید قطعا نقدینگی شما وابسته به فروشتان خواهد شد. در ماه‌های اول هر کسب و کاری میزان فروش کم است. اگر میزان نقدینگی کمتر از دخل و خرج باشد، شکست در راه اندازی کسب و کار اتفاق خواهد افتاد.

مشاوره کسب و کار

. برنامه ریزی غلط

برنامه ریزی غلط درواقع علت نقدینگی کم و کمبود سرمایه است.

یک برنامه ریزی مناسب با تحقیق و جست و جوی کافی شکل می‌گیرد. ممکن است هفته‌ها و ماه‌ها را صرف خود کند اما بلاخره یک طرح تجاری موفق را به شما خواهد داد. این مدل میزان سرمایه شما را برنامه ریزی می‌کند و احتمالات شکست را به حداقل می‌رساند.

. بازاریابی ضعیف

بازاریابی و تبلیغات از عواملی است که نقدینگی را وارد تجارتتان می‌کند. اگر تبلیغات ضعیف باشد محصول شما به درستی نشان داده نمی‌شود. تبلیغات و بازاریابی شما را به بازار معرفی می‌کند و به مشتریان می‌گوید که شما حرفی برای گفتن دارید. برای رقابت با رقیبانتان نیز باید دیده شوید و محصولات و خدمات ویژه خود را در معرض نمایش قرار دهید.

. ندید گرفتن هدف بعدی

هدف‌های بعدی خود را برنامه ریزی کنید و مناسب با آن پیش بروید. اگر ندانید که اقدام بعدی شما چه خواهد بود، قطعا پی ریزی شکست در راه اندازی کسب و کار خود را انجام داده اید. نباید متناسب با کار پیش بروید و متناسب با هر آنچه اتفاق می‌افتد شما نیز یک اقدامی انجام دهید. کار خود را خودتان باید پیش ببرید و شما باید تعیین کننده‌ی کار باشید.

. مسئولیت تمامی کار ها

هرچقدر که کار بلد باشید، به عهده گرفتن تمام کارها اشتباه است. شما به تنهایی نمی‌توانید همه حیطه‌ها را کنترل و نظارت کنید. مثلا شما نمی‌توانید برای تبلیغات و بازاریابی بدون کارشناس اقدام کنید یا برای مسائل حقوقی از وکیل معتبر کمک نگیرید. تمرکز خود را بر روی مدیریت قرار دهید و نتیجه‌ی آن را ببینید.

. مدیر عالی و کارمند متوسط

استراتژی شرکت‌های موفق این است که کارمندان از رئیس باهوش‌تر باشند! اگر تمامی کارمندان از هوش بالایی برخوردار باشند خروجی آن شرکت بسیار بالا خواهد رفت. یکی از دلایل شکست در کارآفرینی در ایران این است که می‌ترسند اگر کارمند باهوش‌تر باشد کار آن ها را بدزدد، درصورتی که  اگر شما به آنها مزایا و اختیارات بالایی بدهید، خواهید دید که با تمام وجودشان برایتان کار خواهند کرد.

دیدگاه های غلط به کسب وکار

اصول و قواعد مشخصی وجود دارد که برای هر کسب و کاری مانند ستون می‌ماند. جدا از آنها، یک کار آفرین برای جلوگیری از شکست در راه اندازی کسب و کار خود باید اندیشه‌های خاصی داشته باشد و مانند یک کارآفرین فکر کند. دیدگاه‌های غلطی که کارآفرین را به شکست می‌رساند.

مشاوره موفقیت در کسب و کار

1. مشورت نکردن

شما هرچقدر هم که خبره و ماهر باشید برای جلوگیری از شکست در راه اندازی کسب و کار شخصیتان باید از افراد موفق و حرفه‌ای مشورت بگیرید. پای حرف‌های آنها بنشینید. آنها توهمات و خیال بافی‌های شما را نسبتا پایین می‌آورند. واقعیت کار را به شما نشان می‌دهند. آنها چگونگی خرید و فروش، بازاریابی و درخواست‌های بازار هدف را به شما می‌گویند.

2 عدم توجه به مشتری

مشتریان شما هدف شما هستند. اگر به آنها، نیازهایشان و درخواست‌هایشان توجه نکنید شکست شما قطعی خواهد بود. شما باید با آنها ارتباط برقرار کنید و درخواست هایشان را بشناسید. از آنها راجب محصولاتتان بپرسید تا نظرشان را اعمال نمایید. مشتریان خود را راضی نگه دارید تا هیچوقت شکست نخورید.

3. تقلید

یک نسخه را برای همه نپیچید. اگر یک روش برای تجارتی پاسخ داده است ممکن است برای شما پاسخگو نباشد. همیشه روش‌های جدید و نوین را پیش بگیرید و ایده‌های جدید روی آن پیاده کنید. ایده‌های خام خود را با استفاده از افراد متخصص و مشاوره راه اندازی کسب و کار قوام بخشید. سعی کنید اولین باشید. تقلید کردن راه‌های موفقیت را بر شما می‌بندد و موجب شکست در راه اندازی کسب و کار شما می‌شود.

4. انتظارات نا به جا

توقع نداشته باشید که در ماه‌های اول کارتان سود آنچنانی بدهید و سریع موفق شوید. هر کاری نیازمند صبر است. موفقیت شدن در تجارت مراحلی دارد و یک شبه هیچکس موفق نخواهد شد. تلاش و رشد شما، لازمه و پایه ی تجارتتان است. روزهایی در کارتان وجود خواهد داشت که با ضرر بسیار و روزهای دیگری نیز است که با سود آنچنانی همراه است. خودتان را آماده‌ی هر اتفاقی بکنید و آستانه صبرتان را بالا ببرید.

5. سریع ناامید شدن

شما اگر توقعات خود را به واقعیات نزدیک کنید و رویاپردازی نکنید هیچگاه از تجارتتان زده نخواهید شد. علاوه بر این، کاری که به آن علاقه دارید به نسبت شما را از دست کشیدن فوری دور خواهد کرد. هرکاری با شکست ها و بالا پایین شدن های فراوانی همراه است. برای موفقیت در مقابل دلایل شکست در راه اندازی کسب و کار نیاز به تلاش‌های مکرر و بارها و بارها بهره برداری دارید.

متخصصین با تجربه و خبره گروه مشاورین H2 با تکیه بر متدهای روز دنیا و تطبیق آن با تجارت ایرانی برای مشاوره راه اندازی کسب و کار ، از گام‌های اول و در تمام طول مسیر ، در کنار شما و کسب و کارتان خواهند بود. چراکه دغدغه‌ی اصلی H2 یاری تخصصی کسب و کارهای هموطنان عزیز در این شرایط بحرانی است.

فهرست