راه اندازی کسب و کار

راه اندازی کسب و کار

آیا به فکر راه اندازی کسب و کار خود هستید اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید یا چه اقداماتی باید انجام دهید؟! شروع یک تجارت جدید کار سخت و پیچیده‌ای نیست اما قطعا همانند هر امر دیگری نیاز به مشاوره، افراد متخصص و تجربه کافی دارد. شما می‌توانید از مشاوره کسب و کار کمک بگیرید. اما در کل در این مقاله می‌خوانید که چه مراحلی را برای یک کسب و کار موفق باید بگذرانید.

هرکسی می‌تواند کسب وکار خود را راه اندازی کند و یک کارآفرین موفق شود و مهم نیست که شما تحصیلات عالیه، سرمایه زیاد، تجربه و … داشته باشید. تنها کافیست که شما انگیزه کافی را داشته باشید. زمانی که شما کارآفرین شوید دیگر با ساعات کاری اداری و حقوق مشخص خداحافظی می‌کنید. اما باید در قدم اول بسنجید آیا می‌خواهید کار آفرین باشید یا کارمند؟! کارمندها مسئولیت مشخص و تقریبا محدود با حقوق مشخص و ساعات کاری محدود دارند و می‌توان فضای کارمندی را امن و بدون‌ ریسک در نظر گرفت. کارآفرین بودن قطعا درآمد بیشتر اما در مقابل مسئولیت بیشتری نیز دارد.

اصول راه اندازی کسب و کار موفق

سالیانه 20درصد از کسب و کارها حتی در کشورهای پیشرفته نظیر آمریکا موفق نمی‌شوند زیرا این افراد مراحل را‌ه اندازی کسب و کار را به درستی طی نمی‌کنند. شما برای کم شدن ریسک و احتمال سقوط خود باید اصول و قواعدی را رعایت کنید. سعی کنید از نقطه شروع کامل، جامع و طبق برنامه‌ی دقیق و منظم پیش بروید.

مشاوره اصول راه اندازی کسب و کار

1. ارزیابی خودتان

  • کار بی محدودیت و پر مسئولیت

مهم‌ترین قدم برای راه اندازی کسب و کار این است که شما خودتان را بسنجید. آیا شما می‌توانید مسئولیت‌های بیشتر و ساعات کاری بدون محدودیت را برعهده بگیرید. شما باید مسئولیت تک تک کارها اعم از شکست و پیشرفت ها در نظر بگیرید و برای اصلاح آن تلاش کنید.

  • اخلاق کاری خستگی ناپذیر

شما باید اخلاق کاری خستگی ناپذیر داشته باشید. زیرا خدمات و محصولات شما باید در هر ساعت از شبانه روز حتی در تعطیلات نیز ارئه شود. یک کارآفرین تایم کاری مشخص ندارد مخصوصا در روزها یا حتی ماه‌های اول راه ‌اندازی کسب و کارش باید تمام زمان و تمرکز خود را بر کارش بگذارد.

  • مدیریت قوی

مدیریت قوی باید یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک کارفرما باشد. مدیر درست با برنامه‌ریزی هیچگاه شکست نمی‌خورد. یک مدیر باید خوش بین، قابل اعتماد، آرام و  صبور باشد. از قدیم گفتند ” گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی ” پس در مسی رکسب و کار خود شکیبا باشید و در شرایط حساس و سخت همکاران و کارکنان خود را به آرامش دعوت کنید.

2. خلق ایده در راه اندازی کسب و کار

شما به عنوان یک کارفرما باید خلاق و پر از ایده باشید. روش‌های جدید را بسنجید و ارزیابی کنید. بیابید که بازار دنبال چیست و از شما به عنوان یک کارفرما چه چیزی می‌خواهد؟ شما باید ایده‌ای داشته باشید که برایتان سودآور باشد. از هرآنچه که اطراف شماست ایده‌پردازی کنید. نظرهایتان را یادداشت کنید و احتمالات را در نظر بگیرید. بزرگ‌ترین شرکت‌ها از کوچک‌ترین ایده‌ها الهام گرفته شده‌اند.

3. تحلیل بازار هدف و رقیبان

حجم بازار را چک کنید. مجموع مبالغی که در طی یک سال مردم برای خرید محصول و خدمات مشابه آن هزینه می‌کنند حجم بازار نامیده می‌شود. در هر قدم از راه اندازی کسب و کار باید حجم بازار را مدام تحلیل کنید. با بررسی میزان درخواستی سال گذشته می‌توانید سال یا ماه‌های آینده را پیش‌بینی و نرخ رشد را برآورد کنید.  پس از تعیین هدف و بازار هدف خود، نوبت آن است که در مورد بازار و رقبای خود تحقیق کنید. شما پس از تحلیل رقیبان باید به اینکه چه چیزی شما را از رقیبان متمایز می‌کند پاسخ دهید. منابع شما برای تحلیل می‌تواند موارد زیر باشد:

  • اینترنت
  • پرسش نامه کتبی یا مصاحبه تلفنی
  • پرس و جوی محلی
  • بیشترین نیاز موجود

4. ثبت بازخورد ها

پس از  طی مراحل پیشین در راه اندازی کسب و کار و آزمایش و آزمون و خطا کردن تجارت‌تان، اکنون نوبت ارائه رسیده است. محصول خود را در معرض استفاده و دید قرار دهید. از تمامی نظرات، پیشنهادات و انتقادات استفاده کنید. مشتریان شما باید از خدمات شما راضی و خشنود باشند. هیچکس به خوبی آنها نیازهایشان را نمی‌تواند به شما نشان دهد. خیلی مواقع ایده‌هایی به شما می‌دهند که برای شما مانند خلق یک جرقه‌ی جدید خواهدبود. مشتریان و متقاضیان خود را بشناسید. شما باید با افرادی در ارتباط باشید که به آن محصول نیاز داشته باشند و به آن تمایل نشان دهند و برای آن هزینه کنند.

بازخورد مشتری در مورد کسب و کار
  • حفظ آرامش
    شما باید کاملا خونسرد و منطقی باشید. قرار نیست تمامی نظرات و بازخوردها مثبت باشد. پس به خوبی نقاط منفی کارتان را اصلاح کنید.
  • رفتار مناسب
    از تمامی افرادی که از شما انتقاد کردند تشکر کنید و از آنها بابت ارائه نظرشان قدردانی کنید. شما می‌توانید با تمرکز روی عیبها و ایرادهای پروژه‌تان، آن را به سطح و کیفیت بالاتر برسانید.
  • کنجکاوی
    کنجکاو اشید و در میان با نظرات مشتریان دنبال سوال‌های هدفمند باشید و به جزئیات صحبت‌هایشان اهمیت دهید. جویای علت رضایت یا نارضایتی آنها شوید.
  • طرح سوال
    سوالات خود را بپرسید. اگر مسئله‌ای را مطرح نکردند و برای شما اهمیت دارد، از آنها بپرسید.

5. رسمی کردن تجارت‌تان

یکی از قدم‌های بسایر مهم در راه اندازی کسب و کار رسمی کردن کارتان است. باید پس از رفع تمامی مشکلات و گذراندن مراحل لازم، کار خود را رسمی کنید و به نام خود بزنید. بهتر است از وکیل کمک بگیرید. یک لیست از اقدامات قانونی خود تهیه کنید که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • حق اختراع
  • نوع تجارت شما
  • نام تجارت شما
  • کد اقتصادی
  • ثبت برند و لوگو
  • ثبت تجارتتان
  • پرونده مالیاتی
  • دریافت مجوز
  • حساب بانکی
  • و…

6. طرح تجاری

هر کارآفرین برای راه اندازی کسب و کار نیاز به طرح تجاری یا بیزینس پلن دارد.  طرح تجاری شما مانند راهنما عمل می‌کند. برنامه‌ریزی دقیق و منظمی دارد که قدم به قدم کارتان را توضیح می‌دهد. مدل تجاری سند رسمی است که مشاور کسب و کار آن را مطابق به نوع کار و نیازهای شما طراحی می‌کند. این طرح یا مدل قصد تقویت نقاط مثبت و کاهش معایب ایده‌تان را دارد.

بیزینس پلن

7. تامین مالی

هر کاری نیاز به منبع مالی دارد. این منبع می‌تواند از پس‌اندازهایتان، وام بانکی و پیدا کردن سرمایه گذار تامین شود. اما به طور کلی منابع چند دسته هستند:

. موسسات سرمایه گذاری فرشته:

در ابتدای کارتان معمولا هیچکس حاضر نمی‌شود برای شما سرمایه‌گذاری کند. به علت نداشتن تجربه و تازه بودن کار، ریسک نمی‌کنند تا در ضرر نیز شریک نشوند. این موسسات در ابتدای راه اندازی کسب و کارتان مانند فرشته برای شما حاضر می‌شوند و به عنوان سرمایه گذار، در سود و زیان‌تان شریک می‌شوند. این افراد به دلیل تجربه زیاد و دانستن بازار به شما مشاورره کسب و کار می‌دهند. ایده و استراتژی شما را بررسی می‌کنند و ایرادهای کارتان را بررسی و رفع و نقاط قوت آن را تقویت می‌کنند.

. افراد و سرمایه‌گذاران شاخص

این افراد به انجمن صنفی سرمایه‌گذاران صندوق‌ها و نهادهای سرمایه‌گذاری شناخته شده هستند. این دسته به عنوان سرمایه‌گذار خطر پذیر نیز شناخته می‌شوند زیرا ریسک نوپا بودن کسب و کار شما را به جان می‌خرند.

. مراکز رشد یا انکوباتورها

این مراکز برای رشد و توسعه دادن مشاغل کوچک و جدید طراحی شده اند. در دانشگاهها حضور دارندو برخی از این مراکز مشاوره خدماتشان را رایگان در اختیارتان قرار می‌دهند.

. شتاب دهنده‌های راه اندازی کسب و کار

این موسسات با مبالغ کم در راه اندازی کسب و کار شما را همراهی می‌کنند و به ازای مبالغ سرمایه‌گذاری شده، درصدی را دریافت می‌کنند.

. کاهش هزینه‌های تجارت‌تان

در ابتدا نیاز به هزینه‌های گزاف برای کسب و کارتان ندارید. درمورد اجاره محل، استخدام و خریدها صرفه‌جویی کنید و به کم قانع باشید. ترجیحا هرکدام از کارمندان مسئولیت چند کار را به عهده بگیرند.

8. ساخت یک تیم برای راه اندازی کسب و کار

هر پروژه‌ی بزرگی از تیم قوی تشکیل می‌شود. پس از راه اندازی کسب و کار خود، یک تیم قوی از افراد حرفه‌ای تشکیل دهید. هنگام مصاحبه نکات ریز و پرسش‌های اساسی را مطرح کنید. پس از تشکیل تیم‌تان، می‌توانید مسئولیت‌های بزرگی به آنها بسپارید. ساخت تیم و همفکری از لزومات رشد کسب و کار است. تشکیل اتاق فکر دهید.

9. بازاریابی و تبلیغات قوی

هر مجموعه‌ی بزرگ به یک تیم بازاریابی بزرگ و حرفه‌ای نیازمند است. شما باید محصولات و خدمات خود را به افراد بیشتر معرفی کنید. شما می‌توانید خدمات خود را گسترده کنید و تنوع آنها را فراوان کنید. تنوع به منزله‌ی احترام به سلیقه انواع مشتریان است و این گزینه را در اختیار آنها قرار می‌دهد تا بین چندین موارد یک مورد را انتخاب کنند. شما اگر بهترین‌ها را ارائه دهید اما دیده نشوید هیچ  سودی نخواهد داشت. شما باید در معرض دید باشید. در این عصر بهترین راه ارتباطی می‌تواند شبکه‌های مجازی باشد.

مشاوره تبلیغات کسب و کار

10. برند سازی

بسیاری پس از گذشت چند وقت از راه اندازی کسب و کار با شکست مواجه می‌شوند. علت این امر نامشخص بودن خدمات آنها است. قبلا مثال زدیم که تنوع از نکات مهم و اساسی جذب مشتری است اما منظور از تنوع در یک حیطه است. دستی در همه شاخه‌ها نبرید و روی یک محصول و بازار فوکوس کنید. برندسازی در راه اندازی کسب و کار شما ثبات ایجاد می‌کند . دنبال هدف و موضوعی باشید که سر زبان‌ها بیفتد. برند سازی شما را از یک محصول عادی بودن جدا می‌کند.

نکات کلیدی راه اندازی کسب و کار

علاوه بر نکات اصولی باید موارد زیر را نیز را در نطر بگیرید:

جرأت و شهامت داشته باشید

شما باید با جرئت و شهامت باشید و مسائل کوچک مانع شما برای ادامه نشوند. باید آنقدر از خود و کارتان اطمینان داشته باشید که هیچ مسئله‌ای شما را از راه‌ اندازی کسب و کار و محقق شدن رویایتان منصرف نکند. شهامت پیگیری و تحقق رویایتان را داشته باشید. ممکن است شما در یک قدمی به موفقیت باشید و ناگهان ناامید شوید و عقب بکشید.

زمان بندی کنید

نکته دوم در راه اندازی کسب و کار این است که همیشه زمان مناسب را انتخاب کنید. زمان بندی مناسب شما را چندین پله جلو می‌برد. در زمان مناسب خدمات‌تان را ارائه دهید. در هر فصلی محصول خاصی طرفدار دارد. فرضا اگر محصول شما بستنی است در زمستان آن را وارد عرصه ارائه نکنید. به دنبال تغییرات ناگهانی نباشید در طول زمان اعتبار شکل می‌گیرد. یک شبه هیچ موفقیتی ایجاد نمی‌شود. عجله نکنید و برای کارتان وقت هزینه کنید.

مهارت‌تان را تقویت کنید

به مرور زمان مهارت‌های خود را تقویت کنید. تقویت مهارت‌ها نکته‌ی اساسی بعدی است. در ابتدا شما ممکن است هیچ نظر و تخصصی در باره‌ی کارتان نداشته باشید، اما باید آن را تقویت کرد. خواندن کتاب‌ها ، مقالات مربوطه و پرسش از افراد با سابقه بهترین منابع برای شما است. زمانی که شما شناخته شده و سرشناس شدید حرفی برای گفتن داشته باشید. ریسک پذیر باشید و راه‌های جدید را امتحان کنید و برای ایده‌هایتان ارزش “برآورده شدن” قائل شوید. با  این حال سعی کنید از شکست بترسید و تمام نیرو و انگیزتان را روی پیروزی و موفقیت بگذارید.

مهارت راه اندازی کسب و کار

جنبه شکست و اختلالات را داشته باشید

شما هرچه برنامه‌ریزی و کسب اطلاعات کنید تا شروع نکنید، بی فایده است. تحمل و طاقت‌تان را در راه اندازی کسب و کار بالا ببرید. در اول هرکاری با وجود طی کردن تمام مراحل به درستی باز هم ممکن است مقداری اختلالات ایجاد شود و متحمل ضرر شوید پس طاقت این احتمالات را داشته باشید. همچنین جنبه‌ی شنیدن نه را داشته باشید. در هرچه جواب نه شنیدید، به عنوان یک چالش باید بپزیرید تا راه حل دیگری برای آن بیابید.

ترجیحا شریک داشته باشید

شریک معتمد می‌تواند میزان فشار و استرس شما را کاهش دهد. برای راه اندازی کسب و کار همیشه نیاز به حمایت و انگیزه دادن است. شریک خوب انگیزه شما را بیشتر خواهد کرد و در مواقع تصمیم‌گیری مشورت خیلی مهم است و شما را به نتایج بهتر می‌رساند. در صورت داشتن شریک، میزان ضرر بین شرکا تقسیم می‌شود بنابرین ضرر وارد شده بر شما کمتر خواهد بود.

اشتیاق به راه اندازی کسب و کار خود داشته باشید

علاقه داشتن به هرچیزی رمز موفقیت آن است. شما با علاقه داشتن به کارتان دائما ایده‌های بکر و اساسی به ذهنتان می‌رسد.کاری که به آن علاقه دارید شما را خسته نمی‌کند و اشتیاق برای شروع کارتان بهترین روش برای راه اندازی کسب و کار شماست. همانطور که گفته شد، یک کارآفرین محدودیت زمانی ندارد و در واقع با کار خود زندگی می‌کند و باید آن را تماما دوست داشته باشد تا بتواند توسه و رشدش دهد.

متخصصین با تجربه و خبره گروه مشاورین H2 با تکیه بر متدهای روز دنیا و تطبیق آن با تجارت ایرانی برای مشاوره راه اندازی کسب و کار ، از گام‌های اول و در تمام طول مسیر ، در کنار شما و کسب و کارتان خواهند بود. چراکه دغدغه‌ی اصلی H2 یاری تخصصی کسب و کارهای هموطنان عزیز در این شرایط بحرانی است.

فهرست