دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ (digital marketing) به کلیه‌ی فعالیت‌های بازاریابی در فضای اینترنتی می‌گویند. هدف آن معرفی محصولات، برند سازی و افزایش فروش در چندین رسانه‌ی الکترونیکی است. این فضا برای تمامی کسب و کارها، از کسب و کارهای نوپا گرفته تا برندهای معروف مناسب است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که انواع کسب و کارها از niche marketing ، کسب و کار لاکجری، Mass marketing و … از فضای بازاریابی دیجیتال بهره می‌برند. برخلاف بازاریابی سنتی در دیجیتال مارکتینگ توجه بیشتری به مشتری می‎‌شود و طیف عظیمی از مشتریان را پوشش می‌دهد.

اهمیت بازاریابی دیجیتال

ارتباط بین انسان و دنیای اینترنت و دستگاه‌های الکتریکی هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود به طوری که در آینده‌ی نزدیک انسان برای تمامی فعالیت‌های خود نیازمند اینترنت و دستگاه‌های الکتریکی است. از این رو اهمیت دیجیتال مارکتینگ هر روز  بیشتر می‌شود. اگر شما اهمیت این موضوع را ندید بگیرید، از رقبای خود عقب خواهید ماند و مشتریان خود را از دست می‌دهید.

دیجیتال مارکتینگ می‌تواند دو نوع آنلاین و آفلاین باشد. آفلاین مارکتینگ با توجه به گسترش نوع آنلاین آن، هنوز یکی از موثرترین‌های بازاریابی است مانند تبلیغات تلوزیونی. آنلاین مارکتینگ امروزه یکی از موضوعات مهم برای شرکت‌های بزرگ و نوپا دارد چرا که با استفاده از فناوری‌های مبتنی بر اینترنت مشتریان خود را افزایش می‌دهند و آنها را به مشتریان وفادار تبدیل می‌کنند.

دیجیتال مارکتینگ

استراتژی های دیجیتال مارکتینگ

برای رونق کسب و کارتان از طریق دیجیتال مارکتینگ لازم است که استراتژی‌ها، فرم ها، استاندارها و ماتریس‌های مناسب خودتان را انتخاب کنید. بازاریابی دیجیتال یکی از بهترین روش‌های رونق تجارت‌تان است. استراتژی‌های فراوانی وجود دارد که مهم‌ترین و پرکاربردترین‌ها را در زیر بررسی می‌کنیم:

  • استراتژیRACE
  • استراتژی5S
  • استراتژی PESTLE
  • استراتژی SWOT
  • استراتژی SOSTAK
  • استراتژی AIDA

استراتژی Race

استراتژی دیجیتال مارکتینگ Race به دلیل سادگی و راحتی اجرا خیلی محبوب و پر کاربرد است. این مدل برگرفته از مدل AIDA می‌باشد. این استراتژی شامل 4 بخش است:

دسترسی(Reach)

دسترسی به معنی دسترسی به مخاطبان و مشتریان است. در این بخش آگاهی از برند هدف اصلی است. در دسترسی با ارائه خدمات و محصولات در پلتفرم‌های مختلف آنلاین، ارزش‌ها و ویژگی‌های برتر برند خود را در اختیار مخاطبان می‌گذارید.

در این مرحله شما باید تعداد بازدید، میزان به اشتراک گذاشته شده و ارزش بازدید را بررسی کنید.

فعالیت (Act )

فعالیت جزو مرحله مقدماتی است. هدف از این بخش ایجاد علاقه در مخاطبان برای بررسی برند، مطالعه، تحقیق درباره‌ی برند و در نتیجه ایجاد انگیزه خرید است. این بخش بازاریابی دیجیتال کمی نیاز به صرف هزینه دارد. تبلیغات بیشتر، ایجاد محتوا و برند سازی قوی‌تر شما را در رسیدن به هدفتان کمک می‌کند.

در این مرحله مخاطبان با شما بیشتر آشنا شده‌اند و انتظار ارزش‌های بیشتر، مزایای رقابتی بیشتر و تفاوت وجه شما هستند. از فعالیت‌هایی نظیر بازاریابی شبکه ای، ارائه تخفیفات، بررسی محصولات و … استفاده کنید.

در این مرحله میزان نرخ پرش، تعداد صفحات بازدید شده و فعالیت‌هایی که در صفحه محصول یا خدمات برند از طرف بازدید کنندگان قرار گرفته است حائز اهمیت است.

تبدیل (convert)

این مرحله تبدیل بازدید کننده به مشتری است. مخاطبان شما همواره محصولات‌تان را بررسی کرده‌اند و حال لحظه خرید می‌باشد. این مرحله مهم‌ترین بخش چهارچوب RACE  است، چرا که خرید نهایی صورت می‌گیرد.

مباحثی که در این بخش باید بررسی شود شامل پر کردن فرم مشاوره، درخواست قیمت، ثبت نام برای دریافت تخفیف‌های آینده و فروش می‌باشد.

تعامل (Engage)

در چهارچوب دیجیتال مارکتینگ AIDA فروش آخرین قسمت نیست و پس از آن ارتباط با مشتری تمام نمی‌شود. مرحله رضایت مشتری بعد از فروش است. شما باید پس از خرید مشتریان‌تان با آنها در ارتباط باشید و رضایت آنها را جلب کنید و نظر آنها را جویا شوید. برگشت دوباره به سایت، به اشتراک گذاشتن پست‌ها و خرید مجدد اهداف این مرحله‌ی می‌باشد.

انواع روش های بازاریابی دیجیتال

با توجه به تنوع روش‌ها و تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال و گستردگی فضای الکترونیکی روش‌های متعددی وجود دارد. این روش‌ها بر اساس میزان هزینه، نحوه تاثیر پذیری، نوع خواسته‌ی مشتری، استراتژی، نوع رسانه و … دسته بندی می‌شود.

به طور مثال برای کسی که بودجه‌ی خاصی در نظر دارد یک نوع تکنیک و برای کسی که هدف خاصی در نظر دارد تکنیک دیگری مناسب است. یکی از دلایل شکست در راه اندازی کسب و کارها، انتخاب روش نامناسب برای دیجیتال مارکتینگ و تقلید نادرست از تبلیغات است. برای انجام هرگونه از روش‌ها باید بررسی‌های لازم را انجام داد یا از افراد متخصص کمک گرفت.

1. بهینه سازی موتور جستوجو (SEO)

سئو یکی از مهم‌ترین روش‌های دیجیتال مارکتینگ است. این روش ارتباط نزدیکی با بازاریابی محتوایی دارد. اگر شما روی سئو سایت‌تان کار نکنید هرگز موفق به جذب مشتری نخواهید شد. سئو به معنای بهینه سازی محتوا جست و جو در موتورهای جستوجوگر است تا اعتبار و جایگاه سایت شما در لینک‌های گوگل بالا رفته و مشتریان به راحتی شما را پیدا و بررسی کنند.

مشاوره بازاریابی دیجیتال با سئو

فرضا اگر سایت شما مغازه‌ای باشد، سئو نامناسب مانند آن است که مغازه شما در جای دور افتاده در کوچه‌ای بن بست است که هیچ رهگذری ندارد. بازاریابی دیجیتال به همراه سئوی مناسب سایت شما را از کوچه بن بست به مرکز شهر و در پر تردد ترین مکان‌ها منتقل می‌کند.

با توجه به کلید‌واژه‌ها و سرعت لود شدن سایت شما و هزاران المان دیگر موتورهای جست و جو تصمیم میگیرند که سایت در کدام جایگاه از صفحه جستوجو قرار بگیرد. تعداد کلید واژه‌ها، سرعت لود سایت و… مواردیست که ذره بین سئو آنها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

بازاریابی و تبلیغات گوگل

2. بازاریابی موتورهای جستوجو (SEM)

SEM بر خلاف سئو برای بهینه سازی محتوای سایت، از نوع دیجیتال مارکتینگ هزینه بردار و پرداختی است. در سیستم موتور جستوجوگر تبلیغاتی وجود دارد تحت عنوان ADWORDS که به ازای هر مخاطبی که آن را باز می‌کند، هزینه‌ای از سایت کم می‌شود.

برای فعال کردن این تبلیغات ویژه باید اکانت GOOGLE ADWORDS ساخت. این روش بازاریابی دیجیتال از جمله روش‌های پر استفاده در سراسر دنیا است. با توجه به وجود محدودیت‌های گوگل در ایران اما همچنان با دور زدن قوانین آن قابل اجرا است.

3. بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی از مهم‌ترین استراتژی‌های تعیین شده این روزهاست که محتوایی کارآمد، مرتبط، جذاب و باارزش در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا جاذبه ایجاد کند و احساس اعتماد بابت خرید به آنها دست دهد. CONTENT MARKETING یکی از روش‌های دیجیتال مارکتینگ است که در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به آن شده است و تنها لازم است چند نکته درباره‌ی آن رعایت شود.

مشاوره بازاریابی دیجیتال محتوا

اولین نکته این است که ساده و روان باشد تا مخاطب راحت آن را مطالعه کند. نکته دوم آن که پاسخ گوی تمام سوالات باشد. نکته ی بعدی، مطالب جدید را در اختیار مخاطب خود قرار دهید تا چیزی را بفهمد که نمی‌دانسته و آخرین نکته این است که مطالب‌تان خسته کننده نباشد و جذابیت داشته باشد که مخاطب را در سایت نگه دارد تا انتهای مطالب را دنبال کند.

ایمیل مارکتینگ

4. ایمیل مارکتینگ

تحقیقاتی در سال 2017 نشان داد که حدود 54% از افراد تمایل دارند از کسب و کارهایی که به آنها ایمیل می‌زنند خرید کنند. 71% از افراد هنگام خرید برندهایی را به خاطر می‌آورند که به آنها ایمیل فرستاده‌اند. ( البته این آمار امروزه در ایران با توجه به کاهش چشمگیر استفاده از ایمیل و پیدایش روش های نوین بازاریابی دیجیتال قطعا متفاوت گشته است)

در ایمیل مارکتینگ برای فرستادن ایمیل، لیست ایمیل متناسب الزامی است. بهتر است لیست ایمیل‌تان را از مشتریان بالقوه خودتان بسازید تا افراد غیر مرتبط! در ایمیل مارکتینگ نکات بسیار حساسی وجود دارد که شما را به هدف‌تان برساند.

در این نوع از دیجیتال مارکتینگ تعداد ایمیل‌ها مهم نیست بلکه کیفیت آنها مهم‌تر است. مثلا ارسال 20 ایمیل ویژه به 20 مشتری مرتبط با کیفیت‌تر از ارسال 100 ایمیل همگانی به مشتریان متنوع است.

5. بازاریابی وابسته

AFFILIATE MARKETING برای بلاگرها و وب سایت های پر بازدید یا به اصطلاح اینفلوئنسرها مناسب است تا با تبلیغات و آگاهی از برند کسب درآمد کنند.

این بازاریابی بر خلاف تبلیغات کلیکی به ازای هر بیننده هزینه نمی‌شود، بلکه صرفا به ازای معرفی برند هزینه می‌شود. از روش‌های انجام آن می‌توان به ارائه مقاله یا نقد و بررسی استفائه از آن را نام برد. امروزه با گسترش شبکه‌های مجازی مانند اینستاگرام، یوتیوب و … این نوع از دیجیتال مارکتینگ بسیار پر بازدید و پر مخاطب است.

بازاریابی وابسته

در این روش بازاریابی دیجیتال به علت معروف بودن بلاگرها زمینه ی اعتماد و اطمینان از قبل شکل گرفته است. شما می‌توانید متناسب با خدمات‌تان کمپین تبلیغاتی راه بیاندازید. در این روش مخاطبان شما مشخص است و امکان به اشتراک گذاشتن محتوا وجود دارد.

بازاریابی وابسته در شبکه‌های مجازی مانند اینستاگرام، تلگرام، یوتیوب، فیس بوک و … علاوه بر بازخورد بالا باعث افزایش اعتبار سئو سایت شما نیز می‌شود.

مشاوره بازاریابی دیجیتال کلیکی

6. تبلیغات کلیکی

این نوع تبلیغات به ازای هر کلیک بر بنر یا تبلیغ در وب هزینه‌ای کسر می‌شود. در سال 1996 برای اولین بار تبلیغات کلیکی معرفی شد. بر اساس آمارToday Social Media در سال 2017 هفت میلیون تبلیغ دهنده بیش از 10 میلیارد دلار را به این نوع تبلیغات اختصاص داده‌اند. شرکت‌های بزرگ مانند Amazon در راستای دیجیتال مارکتینگ بیش از 50 میلیون دلار را سالانه برای تبلیغات کلیکی خود هزینه می‌کند. تبلیغات کلیکی انواعی دارد که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم:

  • تبلیغات کلیکی : CPC/PPC نوع پرداخت را به ازای هر کلیک مشخص می‌کند.
  • تبلیغات کلیکی همسان : این تبلیغات در قالب تصویر و متن و متناسب با محتوای سرچ شده ارائه می‌شود. اکثرا در قالب مطالب پیشنهادی در سایت ارائه می‌شوند.
  • تبلیغات در جست و جو(SEARCH ADS): در این نوع از تبلیغات، شخص هزینه‌ای را به Google Adwords پرداخت می‌کند تا سایت آنها را در جستوجوهای اول پیشنهاد دهد.
  • تبلیغات کلیکی ریتارگتینگ محصول :  این نوع از دیجیتال مارکتینگ بین تبلیغ کنندگان به خصوص فروشگاه‌های تبلیغاتی بسیار محبوب است. آنها با توجه به درخواست‌های قبلی شما در حوزه‌ی همان درخواست به شما پیشنهاداتی می‌دهند. فرضا شما محصولی را در دی‌جی کالا سرچ کرده بودید، دوباره با ورود شما به سایت آن محصول را پیشنهاد می‌کند.
  • تبلیغات بنریتبلیغات بنری سایت از ساده‌ترین تبلیغات در بازاریابی دیجیتال هستند. هنگامی که وارد سایت‌های پر بازدید می‌شوید آنها را مشاهده می‌کنید که شامل متن پیشنهادی و گاهی متن همراه تصویر است.

با توجه به اهمیت انتخاب استراتژی مناسب، نیاز به تیم حرفه‌ای و لزوم همراهی یک تیم متخصص در زمینه‌ی دیجیتال مارکتینگ خواهید داشت که بسیاری از کسب و کارها امکان یا توجیه استخدام اینچنین تیمی را ندارند.

گروه مشاورین H2 با تیم متخصص و با تجربه خود، طبق متدهای روز دنیا در حیطه مشاوره بازاریابی ، آماده راهنمایی و یاری شما و کسب و کار شماست.

فهرست