تبلیغات موثر

تبلیغات موثر

تبلیغات موثر از مهم‌ترین قسمت‌های بازاریابی و اصلی‌ترین عوامل رشد و توسعه کسب و کار است. موثر بودن تبلیغات به معنای تاثیر قوی روی مخاطب و جذب مشتری جدید است. اگر به روش درست تبلیغ نکنید ممکن است حتی در ذهن مخاطبان تاثیر منفی بگذارد و آنها را از محصول و برند شما دور کند. از آنجایی که تبلیغات هزینه‌های گزافی دارد پس باید بهترین و مناسب‌ترین روش را برای تاثیرپذیری انتخاب کرد.

در خیلی از آگهی‌ها و بنرهای خیابانی و اینترنتی دیده‌ایم که چاشنی خنده، شوخی، طعنه و .. را برای اثر گذاری اضافه کرده‌اند. برای تهیه‌ی تبلیغات موثر تنها محصول شما برای معیار کافی نیست بلکه باید آگهی‌های رقبا را نیز بررسی کرد و نسبت به آنها بهترین و خلاقانه‌ترین را اجر کرد.

تبلیغات موثر چیست؟

تبلیغات و بازاریابی به طور کلی معرفی محصول، اطلاعات و متقاعد کردن مخاطبان به خرید و تبدیل مشتریان به مشتری ثابت است. تبلیغات موثر به بهترین نحو محصول را معرفی می‌کند و تاثیر روانی بسیاری در جذب مشتری دارد. متناسب با کسب و کار خود باید بهترین و مناسب‌ترین روش را انتخاب کنید تا به بیشترین تاثیر برسید.

تبلیغات موثر

چگونه تبلیغات موثر داشته باشیم؟

اگر شما با استفاده از روش‌های آگاهانه و خلاق تبلیغات خود را گسترش دهید، در ناخودآگاه مخاطبانتان می‌مانید. ثبت در ناخودآگاه افراد را به سمت تجارت شما می‌کشاند و به خرید ترغیب می‌کند. همانطور که اگر تبلیغ شما اثر منفی بگذارد تا چندین وقت در ذهن‌ها تصویر خوبی نخواهد داشت. برای دست‌یابی به نتیجه مطلوب می‌توانید از مشاوره فروش و مشاوره کسب و کار کمک بگیرید. در ادامه ما بهترین نکات را برای ارائه تبلیغات موثر معرفی می‌کنیم.

تبلیغات را آزمون و خطا کنید!

اکثر سازندگان و تدوین‌گران تبلیغات ادعا می‌کنند که بهترین را ارائه دادند و به آزمون خطای آن راضی نمی‌شوند. نمی‌توان با تماشای آن توسط افراد محدود و تعداد کم آن را به نمایش گذاشت. یکی از دلایل آن ترس از دیدن نتایج است. آنها گزارشات مبتنی بر کیفیت تبلیغ و آگهی را به عنوان عامل تهدید کننده می‌دانند. اما با چند روش می‌توان آزمون و خطا را انجام داد:

سابقه فروش

بررسی دقیق میزان فروش و هزینه‌ی پرداخت شده برای تبلیغ و اگهی باید انجام شود. همچنین برای تحلیل و ارزیابی دقیق باید از تحلیل سنگین، درباره‌ی هزینه‌ی آگهی و میزان فروش در بازه‌های زمانی گوناگون انجام شود تا مشخص تبلیغات موثر بوده است یا خیر! نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که چقدر تغببرات ایجاد شده است.

 کنترل تجربی

این روش به نسبت پرهزینه‌تر از سایر روش‌ها است. علت آن این است که ممکن است تبیلغ شما اثر بخش نباشد و احتمال آن را باید برای تمامی آگهی‌ها در نظر گرفت. یکی از کارهایی که می‌شود برای روش کنترل تجربی انجام داد تا تبلیغات بر فروش را ارزیابی کرد، بازاریابی آزمایشی است.

 کنترل قبل و بعد تبلیغات

این شیوه شامل گروه‌ها و تست‌های مختلف می‌شود. روش کار اینگونه است که 2 گروه انتخاب می‌شوند. قبل و بعد از اجرای هر چیزی، هر دو گروه از لحاط میزان فروش و موارد دیگر اندازه گیری می‌شود. شهری که کمپین تبلیغاتی در آن اعمال می‌شود شهر آزمایشی و شهر دیگر شهر مرکزی نامیده می‌شود. سپس در گروه آزمایشی کمپین ها را ارائه می‌کنند و در گروه مرکزی هیچ تغیراتی رخ نمی‌دهد.

سپس با توجه به نتایج به دست آمده با جمع و تفریق میزان فروش خالص پس از تبلیغات را می توان با مقدار قبل مقایسه کرد و متوجه شد که آیا تبلیغات موثر بوده یا نه.

 طرح تجربی چند متغیره

در بالا روش تجربی مطرح شد و نتایج خوبی درباره تاثیر تبلیغ را دنبال دارد اما در طرح تجربی علت موفقیت و شکست را توضیح می‌دهد. روش کار آن به اینگونه است که برای هر ابزار تبلیغاتی منطقه جغرافیایی جدا در نظر گرفته می‌شود تا تاثیر بر فروش را به صورت دقیق بررسی کند. این روش کمک می‌کند تا تاثیر هر ابزار تبلیغات را به صورت جدا و همراه روش‌های دیگر بسنجد.

منتظر فروش زیاد بعد از تبلیغ نباشید!

«میزان فروش زیاد نشان دهنده تبلیغ موثر است» این جمله غلط است که باور خیلی از مدیران کسب و کار است! تبلیغات اکثرا بعد از مدتی، یک هفته تا چند ماه تاثیر خود را نشان می‌دهد. تنها زمانی که هیچ عامل دیگری جز تبلیغ نباشد می‎‌توان گفت که تمام فروش ناشی از تاثیر آن است. تاثیرات کوتاه و بلند مدت را نباید ندید گرفت. با صرف هزینه‌های گزاف، سال‌ها تلاش و تشکیل پایگاه داده‌های اطلاعاتی مربوط به فروش می‎توان میزان تبلیغات موثر را اندازه گیری کرد.

رابطه فروش و تبلیغات موثر

خلاقیت و تغییر را جدی بگیرید!

اگر فکر کنید که شما بهترین هستید و خلاقانه‌ترین ایده‌ها را پیاده می‌کنید باید عواقب آن را نیز بپذیرید. تبلیغات موثر زیادی به علت خودداری شرکت‌های تبلیغاتی از تغییر به فراموشی سپرده شده‌اند. می‌توانید گروه‌هایی از افراد گوناگون فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی تشکیل دهید تا نظرهای گوناگون را درباره‌ی آگهی‌تان بپرسید و از زوایای گوناگون آن را بسنجید.

مشتریانتان را بشناسید!

برای تبلیغات موثر نیاز است که شما مشتریانتان را بشناسید و با توجه به نوع کالا و مشتریان خود باید تبلیغ عرضه شود. اگر محصول شما لوکس است باید مطابق به مخاطبان لوکس آن باشد. نکته مهم دیگر سن و جنسیت آنهاست. در به کارگیری خلاقیت‌ها به سن افراد و جنسیت آنها توجه ویژه‌ای باید شود. کودکان نیاز به تبلیغات شاد و رنگارنگ دارند. برای فروش محصولات بانوان نیاز به ظرافت و زیبایی است. ویژگی‌های جغرافیایی و مذهبی از دیگر عوامل تاثیر گذار است.

تبلیغات بدون هزینه غیر ممکن است!

بسیاری از صاحبان کسب و کار دنبال تبلیغات رایگان هستند. تبلیغات رایگان تقریبا غیرممکن است. پس باید در نظر گرفت که چگونه تبلیغات ارزان و موثر می‌توان داشت. برای اینکار لازم است که تمامی موارد را یادداشت کنید و بعد متناسب با بودجه یکی از راه‌ها را انتخاب کنید. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، استفاده از فضای مجازی در این زمینه یکی از گزینه‌های کم هزینه است. نسبت به تبلیغات بنری و تلوزیونی و … استفاده از فضای مجازی محیط به نسبت ارزان قیمت‌تر است.

تبلیغات در فضای مجازی یک فرصت طلایی است!

فضای مجازی یکی از پر تاثیرترین موارد برای تبلیغ و بازاریابی است. تقریبا تمامی کسب و کارها حتی قدیمی‌ترین آن‌ها از فضای مجازی برای تبلیغات موثر استفاده می‌کنند. تلگرام، اینستاگرام ، یوتیوب و لینکدین پر طرفدارترین شبکه‌ها هستند. فعالیت شما در این شبکه‌ها میزان بازدیدتان را بالا می‌برد. به علت ارزان بودن آن تمامی رقبای شما در این فضا حضور دارند پس شما باید بهترین عملکرد خود را داشته باشید. دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا بیشتر دیده شوید.

تبلیغات موثر در فضای مجازی
تاثیر ویدیو

گوگل تنها موتور جست و جو گر معروف نیست. یوتیوب در جایگاه دوم موتور جستوجوی پر طرفدار قرار دارد. دیدن فیلم و ویدیو خیلی راحت‌تر از خواندن متن است. محتوای ویدیویی جذاب و پربار می‌تواند روشی برای تبلیغات موثر باشد. تاثیر عکس را نیز کم ندانید! اینستاگرام از مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات است.

یک ویژگی خاص خود را انتخاب کنید!

یک ویژگی برتر برای خود انتخاب کنید و همراه نام برندتان بیاورید. برای مثال تبلیغات یک نوع مواد غذایی (روغن) را در نظر بگیرید. یک برند روی قیمت ارزان خود مانور می‌دهد. برند دیگر روی سلامت غذایی آن (بدون پالم ) و برند دیگر روی کیفیت (حاوی کلسیم) آن مانور می‌دهد. هنگامی که شما مشتری را بشناسید بر اساس سلیقه آنها می‌توانید ویژگی خاص خود را انتخاب کنید. اگر تبلیغات موثر تاریخ را مرور کنید خواهید دید که همگی یک ویژگی مختص خود را دارند.

علم روانشناسی را دست کم نگیرید!

روانشناسی تبلیغات ترکیبی از متغیرهای گوناگون است که با توجه به گرایشات ذهنی، توجه شما را به آگهی و اعلانات جذب می‌کند. برای تبلیغات موثر باید ماهیت ادراک را تحت تاثیر قرار داد. ماهیت ادراک شامل 4 بخش اساسی دریافت اطلاعات، جلب توجه، تشریح و پردازش اطلاعات و ثبت در حافظه است.

روانشناسی تبلیغات
دریافت اطلاعات

زمانی که یک عامل تهدید کننده مثل بنر تبلیغاتی خیابانی، در معرض دید قرار می‌گیرد محدوده گیرنده‌های حسی را تحریک می‌کند. برای مواجهه با این عامل تنها در معرض محیط بودن فرد کافیست. برای مثال اگر فرد وارد اتاقی شود و تبلیغات پخش شود صدا و حرکات تصویر بدون اینکه فرد بخواهد توجه او را جلب می‌کند و فرد متوجه آن می‌شود. اما محرک‌ها به انتخاب خود فرد هستند. به عبارت دیگر فرد به صورت آگاهانه در جست و جوی مواجهه با یکسری محرک‌های خاص است و عمدا از مواجهه با برخی محرک‌ها اجتناب می‌کند. تبلیغ باید جوری تنظیم و تدوین شود که اثر مثبت روی افراد داشته باشد.

 جلب توجه

زمانی که عامل تحریک کننده تصویر بنر را در خیابان دید، از طریق گیرنده‌های عصبی پیام جهت پردازش به مغز ارسال می‌شود. روزانه میلیون‌ها محرک در محیط اطرف فرد قرار دارد که از بین آنها تنها هزاران محرک پردازش می‌شود. ویژگی انتخابگری از جمله قابلیت‌های انسان است. روزانه کلی آگهی‌های تبلیغاتی بدون توجه دور ریخته می‌شود. تبلیغات موثر باید جلب توجه کند.

تشریح و پردازش اطلاعات

زمانی که مغز پیام را دریافت می‌کند و معنا و مفهوم خاص آن را پردازش می‌کند. اطلاعات اگر متناسب با سن و جنسیت شخص باشد، پردازش اطلاعات در ذهن فرد به سرعت پردازش می‌شود.

 ثبت در حافظه

ثبت در حافظه به معنای استفاده کوتاه مدت از مفهوم دریافت شده در تصمیم‌های سریع یا حفظ مفهوم در طولانی مدت است. تکرار یکی از عوامل موثر در ثبت در حافظه می‌باشد. تکرار در زمان مناسب و پر بیننده یکی از روش‌های مناسب برای تبلیغات موثر است. در تست‌های انجام شده اکثر افراد به تبلیغات طولانی‌تر واکنش بهتری نشان داده‌اند و به خاطر سپرده اند.

  روش های ساده را امتحان کنید!

تبلیغات بیلبورد و بدنه‌ی اتوبوس‌ها بسیار پر هزینه هستند. شما می‌توانید تبلیغ خود را روی ساختمان خود یا ماشین خود ثبت کنید. اما فراموش نکنید که فاکتور جذابیت و خلاقیت را در نظر بگیرید. ترجیحا روی ماشین‌های لوکس و آنتیک این کار را انجام دهید تا ذهن‌ها را کنجکاو کنید.

با رقبا مصالحه کنید!

تبادل لینک یعنی شما و رقیبتان برای هم و به نفع هردو تبلیغ کنید. فرضا شما آپشن هایی دارید که رقیب ندارد و برخی از مشتریان رقیب به دنبال آن گزینه هستند. پس رقیب شما را به آنها معرفی می‌کند و شما نیز مشتریانتان را که به دنبال ویژگی هستند که رقیب دارد و شما ندارید، به رقیب معرفی می‌کنید. مصالحه با رقبا یکی از روش‌های بسیار پر مخاطب است که در جزو یکی از تبلیغات موثر محسوب می‌شود.

مشاوره تبلیغات H2

با توجه به تنوع روش‌های تبلیغات موثر و اهمیت آن لازم است که مناسب‌ترین روش را برای موفقیت در کسب و کارتان انتخاب کنید. انتخاب روش نامناسب وقت شما را واقعا هدر می‌دهد. زمانی را که بر روش نامناسب می‌گذارید و هزینه‌هایی را که می‌کنید بی‌نتیجه خواهد بود. اگر روش مناسبی را انتخاب می‌کردید. شما باید متناسب با فعالیت شرکت‌تان بهترین و مناسب‌ترین را انتخاب کنید. گروه مشاورین H2 متشکل از افراد با تجربه، تحصیل کرده و ماهر شما را در زمینه‌ی آموزش و مشاوره تبلیغات و بازاریابی همراهی خواهند کرد.

فهرست