مشاوره بازاریابی

مشاوره بازاریابی

آموزش و مشاوره بازاریابی یا مارکتینگ ( Marketing ) معرفی مجوموعه فعالیت‌هایی است که شامل تشویق مشتریان برای استفاده از محصول و خدمات می‌باشد. شناخت مشتریان، پشتیابی و رضایت مشتریان نسبت به رقیبان مارکتینگ را تشکیل می‌دهد. مارکتینگ دو بخش اساسی دارد که شامل قانع کردن مشتری جدید برای خرید محصولات و وفادار کردن مشتریان قدیمی است. در واقع تمایل مشتری را برای خرید بالا می‌برد و بر روی تصمیمات آن ها نفوذ می‌کند و باعث بهتر دیده شدن محصول یا شرکت خاص می‌شوند. افزایش آگاهی مشتریان نسبت به محصولات و جذب مشتری جدید و حفظ مشتریان قدیمی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اقدامات جذب بازار و تبلیغات است.

الفبای بازاریابی یا معجون مارکتینگ

معجون بازاریابی یا Marketing Mix عبارتی است که در دنیای بازاریابی به چهار P معروف است؛ زیرا هر چهار مولفه که تشکیل دهنده بازاریایی هستند با حرف P آغاز می‌شوند. مارکتینگ حول محور این چهار مولفه تشکیل می‌شود.

مشاوره بازاریابی

چهار پایه بازاریابی

محصول Product ، قیمت  price ، ترویج promotion و مکانی برای عرضه و توزیع place ، چهار P و همان چهارپایه اصلی مارکتینگ هستند. در اصل هفت P وجود دارد که people , process  و physical evidence نیز را شامل می‌شوند اما این چهار بخش مهم‌تر بوده و اول برای آشنایی با کلیت مفهوم کافی است.

محصول Product

محصول دقیقا بخش اصلی و هدف تبلیغات است. بازاریاب باید بداند که محصول چند نوع دارد، چگونه بسته بندی می‌شود و چه خدماتی همراه آن ارائه می‌شود. بهترین عملکرد زمانی عملی می‌شود که از مشاوره بازاریابی و مشاوره تولید خوبی برخوردار باشید و این دو گروه با هم همکاری می‌کنند.

قیمت Price

پس از مشخص شدن محصول و خدمات آن، قیمت باید کالا مشخص باشد. چه قیمتی منطقی است؟ چه زمانی تخفیفات باید داده شود؟ مشتریان برای پرداخت چه گزینه‌هایی دارند؟ و …

ترویج Promotion

در این مرحله محصول باید شناخته شود. اگر کسی محصول را نشناسد چگونه می‌تواند به خرید محصول علاقه نشان دهد و خرید کند. تبلیغات خدمات را ترویج می‌دهد.

مکان برای عرضه Place

مکان با توزیع رابطه مستقیم دارد. محصول باید مکانی باشد که برای عرضه و توزیع مناسب باشد و به راحتی قابل دسترس باشد. محصول آنلاین یا حضوری خریداری شود یا اینکه در کدام محل‌ها و فروشگاه‌ها عرضه شود.

اصول مهم بازاریابی

ایجاد بازار مناسب مهم‌ترین بخش در راه اندازی کسب و کار است زیرا علاوه بر معرفی برند باعث افزایشه فروش و صمیمت با مشتری می‌شود. در مارکتینگ، سیستم فروش است که مطرح است نه صرفا فروش. این سیستم باید متشکل از چند بخش اساسی و برنامه‌ریزی شده باشد تا تمامی اهداف marketing را در بر بگیرد. در ادامه 6 دلیل اهمیت بازاریابی را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

مشاوره و پاموزش اصول بازاریابی

اطلاع رسانی

بازاریابی اطلاعاتی از محصولات و خدمات را در اختیار مخاطبان قرار می‎‌دهد.

اطلاعاتی که برای مخاطبان مفید باشد و آنها را نسبت به محصول و کسب و کار شما آگاه سازد. اگر تخفیفات یا خدمات ویژه فروش دارید، به این وسیله آنها را نسبت به برند خود مطلع می‌کنید.

شناخت مشتری

مشتریان شما هدف شما هستند. شناخت آنها و درک سلایق، نیازها و خواسته‌هایشان برای هر کسب و کاری واجب است. در مراحل اولیه راه‌اندازی کسب و کار از لحاظ جغرافیایی، روانشناسی، رفتاری و معیارهای جمعیت شناسی بازار را مورد بررسی و تحیلیل قرار می‌دهند. پس از مشخص شدن یک معیار و فرم مناسب و همگانی زمان ارائه محصول فرا می‌رسد. در این مرحله شما باید مشتریان خود و مخاطبانتان را بشناسید و نظرات آنها را درباره برند خود جویا شوید.

افزایش فروش

مارکتینگ به منظور افزایش فروش و جذب مشتری انجام می‌گیرد. روش های گوناگونی برای افزایش فروش وجود دارد که شما را به میزان فروش ایده آلتان می‌رساند. تبلیغات وسیله‌ای برای برقراری ارتباط با کاربران یک محصول یا خدمات است. تبلیغات پیامهایی هستند که توسط کسانی که آنها ارسال می‌کنند پرداخت می‌شود و به منظور اطلاع رسانی یا تأثیر گذاشتن بر افرادی که آنها را دریافت می‌کنند و با صرف هزینه همراه است. این پیام‌ها برای دیده شدن، جلب توجه، معرفی محصولات و افزایش فروش ارائه می‌شود. تبلیغات پرهزینه و مدت دار است. تلوزیون، شبکه‌های مجازی و بیلبوردها بهترین مکان برای تبلیغات می‌باشند. انواعی از تبلیغات که شما را در افزایش فروش یاری می‌کند موارد زیر می‌باشد:

  • تبلیغات دهان به دهان
  • رسانه‌های تبلیغاتی
  • بازاریابی مستقیم
  • مطبوعات و رادیو
  • دیجیتال مارکتینگ و …

جذب مشتری

در مشتریان خود حس امنیت و اعتماد را ایجاد کنید. در این صورت یک مشتری را به محصولات خود جذب می‌کنید. علاوه بر حس اعتماد، نحوه‌ی ارائه محصول و خدمات بسیار مهم است. باید به گونه ای محصول ارائه شود که احساس مهم بودن در مخاطب ایجاد کند. در این زمینه می‌توانید از مسابقات اینترنتی و تخفیفات ویژه و… استفاده کنید.

ایجاد رقابت

بازاریابی اعلام حضور در بازار اصلی است. هزاران برند وجود دارد که تمامی در حال عرضه‌ی خدمات خود هستند. شما باید با برندهای قدیمی و جدید رقابت کنید و حرفی برای گفتن داشته باشید.

برندسازی

برند سازی فرایندی است که منجر به خلق ارزش خدمات‌تان در ذهن مشتری می‌شود. برند شما هویت کل سازمان شما را تعریف می‌کند. برندسازی به عنوان تکیه‌گاه برای تعاملات و ایجاد جایگاه اجتماعی بالا است. در برند سازی اعتماد، تجربه و کیفیت مشهود است. در نتیجه شما با افزایش فروش و مشتری مواجه می‌شوید.

استراتژی مارکتینگ

اکثر افراد به دنبال فروش بیشتر محصولات هستند و اصلا استراتژی‌ها را دنبال نمی‌کنند. شما پس از راه اندازی کسب و کارتان باید برنامه‌ای برای تمامی قدم هایتان داشته باشید و این برنامه شامل مارکتینگ نیز می‌شود. این استراتژی‌ها شما را راحت‌تر به هدفتان می‌رساند و بدون رعایت اصول پیاده کردن استراتژی‌ها غیر ممکن است. استراتژی بازاریابی شامل 3 بخش است:

مشاوره استراتژی بازاریابی

. اصول

ما می‌توانیم از اصول برای ارتقاء کالاها یا خدمات استفاده کنیم. در بالا به صورت کامل ذکر شده است.

. تاکتیک

مجموعه‌ای از روش‌ها است که به منظور افزایش مشتری، فروش و رقابت طراحی شده است. تاکتیک‌ها بر اساس منابع محدود و حداقل اثر بخشی نوشته شود.

. تکنیک

تکنیک‌ها شیوه‌ها و حالت‌هایی هستند که تاکتیک‌ها را در مسیرهای مختلف به نتیجه می‌رسانند. بازاریابان با توجه به شرایط از بین تکتیک‌ها گزینه‌ای را انتخاب خواهند کرد. تکنیک‌ها آنلاین و آفلاین هستند. تولید محتوا، میکرو اینفلوئنسرها، استفاده از طنز، شبکه‌های اجتماعی و هوش مصنوعی از نمونه تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ می‌باشد. بازاریابی B2B و B2C نیز از جمله تکنیک‌های پر طرفدار است.

B2B marketing

Business to businesss یعنی خریدهای که از تجارت برای تجارت انجام می‌شود. در این مدل از خرید محصول از شرکت برای شرکت دیگری خریده می‌شود. قیمت‌ها برای هر کمپانی بر اساس نوع شرکت و نحوه همکاری متفاوت است. خریدهای تجارت به تجارت پیچیدگی‌های مربوط به خود را دارد. تعدادی از یک محصول را انتخاب می‌کنند و سپس نحوه دریافت، حمل و  نقل و پرداخت مشخص می‌شود. خریدهای B2B براساس بودجه است و حرفه‌ای انجام می‌گیرد و هدف آن جذب مشتریان سازمانی است. مخاطبان این بازار به دنبال تخصص هستند و به دنبال کیفیت بالا می‌گردند.

B2C marketing

Business to customer به معنای خرید از شرکت برای مصرف کننده است. در این نوع مدل محصول مستقیما از کمپانی به دست مصرف کننده می‌رسد. قیمت‌ها برای همه‌ی مصرف کننده‌ها یکسان است. خرید توسط مصرف کننده بسیار راحت است. در لحظه خرید از طریق کارت اعتباری یا پول نقد محصولات را خریداری می‌کنند. خریدهای B2C مارکتینگ بر اساس نیاز و خواسته‌ها و در کل بر اساس احساسات انجام می‌گیرد. مخاطبان به دنبال رفع نیازهای شخصی هستند.

تفاوت B2C با B2B

در خریدهای تجارت به تجارت، شرکت فروشنده پس از فروش محصول و ارائه خدمات خود باید مسئول باشد و اگر کیفیت محصول پایین بود یا شرکت خریدار راضی نبود، باید تمامی مسئولیت‌ها را به عهده بگیرد. در غیر این صورت اعتبار خود را زیر سوال می‌برد. در B2C تنها یک نفر مسئول خرید و تصمیم گیرنده است پس خرید راحت‌تر صورت می‌گیرد.

انواع بازاریابی

در جهان روش‌های فراوانی برای بازاریابی وجود دارد که حدود 180 روش آن در ایران قابل اجرا است. ما در این مقاله به صورت اختصاری به مهم‌ترین و معروف‌ترین روش‌های مارکتینگ می‌پردازیم:

آموزش و مشاوره بازاریابی دیجیتال

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ در واقع تمام فعالیت‌ها و تکنینک‌ها در جهت فروش بیشتر در بستر دیجیتال(وب، اینترنت و تمامی ابزار دیجیتال) می‌باشد. امروزه به علت پیشرفت علم و تکنولوژی این روش بسیار مورد کاربرد و ضروری است. به شما در محبوب شدن برندتان کمک می‌کند و دارای فرصت‌های شغلی زیاد است. مارکتینگ دیجیتال باعث دیده شدن شما در موتورهای جست و جوگر می‌شود. یک دیجیتال مارکتر با بررسی و سنجش دقیق بازدهی هر از یک از کانال‌ها و شبکه‌ها بهترین علکرد را اجرا می‌کند. در یک کمپانی کوچک و نوپا یک مارکتر کافی است اما برای کمپانی‌های بزرگ‌تر هر بخش نیاز به یک مارکتر متخصص و حرفه‌ای دارد. تنوع دیجیتال مارکتینگ بسیار زیاد است. موارد زیر از زیر مجموعه‌های این روش است:

  • توسط موتورهای جستجوگر(SEM)
  • بهینه‌سازی برای موتورهای جستوجو(سئو)
  • درونگرا
  • محتوایی
  • شبکه‌های اجتماعی
  • استراتژی محتوا
  • تبلیغات کلیکی
  • اینفلوئنسر مارکتینگ
  • تبلیغات بنری
  • همکاری در فروش اینترنتی
  • ایمیل مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ چه فایده‌ای دارد؟!

معنای مارکتینگ در دیدگاه عملی یعنی ارتباط با مشتری در زمان مناسب. هیچ زمانی بهتر از زمانی نیست که خود مشتری دنبال خرید باشد. بازاریابی دیجیتال باعث ایجاد آگاهی از برند، ایجاد اعتماد در نتیجه خرید می‌شود. با دیجیتال مارکتینگ محتوای محصولات و برند شما به راحتی بین افراد به اشتراک گذاشته می‌شود. دیجیتال مارکتینگ روش بسیار به صرفه‌ای است. در این روش مخاطبان شما سریع‌تر و به راحتی از تمامی تخفیف‌ها و آفرهای شما آگاه می‌شوند.

چهارچوب بازاریابی دیجیتال چگونه است؟

چهارچوبی بر اساس اهداف دیجیتال مارکتینگ مرسوم است به نام Race (reach act convert engage) که در هر یک از مراحل هدف‌ها و نوع مشاوره بازاریابی متفاوت خواهد بود. در قسمت Reach هدف آشناسازی با برند و محصولات است. در بخش Act هدف اولین خرید مشتری است. در قسمت Convert هدف بازخرید است یعنی مشتری خریدهای متوالی انجام دهد. در قسمت نهایی Engage هدف تبدیل یک مشتری به مشتری وفادار است.

بازاریابی داخلی

هر کارفرمایی در اولین قدم برای عرضه باید از افراد خانواده و سپس کارکنان خود شروع کند. **مشتریان ثابت در درون سازمان هستند** این مثلی واضح برای مارکتینگ داخلی می‌باشد. بازاریابی داخلی با هدف هماهنگ کردن عملیات داخلی سازمان به منظور اطمینان از توانایی برای ارائه آن به مشتریان. اگر شرکتی قادر به انجام عملیات شرکت خود به تنهایی و استاندارد باشد، قادر به پاسخگویی به مشتریان ثابت است.

زمانی که مشتری با یکی از کارکنان در حال صحبت برای معامله است به طور ناخودآگاه میزان رضایت از محصول که در ذهن کارمند وجود دارد به طور مثبت به مشتری منتقل می‌شود . در مارکتینگ داخلی هدف ایجاد رابطه قوی بین شرکت و کارکنان است. پس آموزش‌های لازم و حمایت و پشتیبانی کارکنان بخش اساسی مشاوره بازاریابی داخلی است.

مشاوره بازاریابی داخلی

بازاریابی مشارکتی

همه‌ی محصولات و خدمات رقبائی دارند که باید با آنها رقابت کنند و محصول خود را متمایز کنند. اما در این نوع چند شرکت بر سر منافع مشترکی که دارند با همدیگر ائتلاف می‌کنند تا یک محصول ترویج پیدا کند و به فروش انبوه برسد. در این حالت همه‌ی شرکت‌ها سود می‌کنند و همچنین سهام بازار خود را به طبع بالا می‌برند. در این روش مشتریان هر دو کمپانی افزایش یافته و زمینه‌ی ارتباط با مشتریان جدید فراهم می‌شود.

بازاریابی گرم (دهان به دهان)

در این روش با ایجاد یک بحث و مشتاق کردن افراد برای صحبت درباره آن زمینه اعتماد و خرید را فراهم می‌کند. بسیاری از برندهای معروف جهان از این طریق همه گیر شدند. مردم به مرجع داشتن علاقه مند هستند و وقتی نزدیک‌ترین اشخاص آنها به آنها توصیه می‌کنند برای خرید محصولی، بدون شک آنها را قانع به خرید می‌کنند.

بازاریابی با نمونه رایگان

در این نوع از گسترش بازار، کمپانی نمونه‌ای از خدمات خود را کاملا رایگان در اختصاص افراد و یا کمپانی‌ها قرار می‌دهد. این کار برای بررسی کیفیت، برندسازی و آگاهی از برند و ایجاد حس ترغیب برای خرید است. در این روش نمونه‌ای که ارائه می‌شود باید بهترین کیفیت را داشته باشد تا توانایی قانع کردن افراد برای خرید را داشته باشد.

بازاریابی پنهان

در این نوع از مارکتینگ شما به طور مستقیم و واضح برند خود را تبلیغ نمی‌کنید. ارائه محصولات به صورت پنهان اما به شدت تاثیر گذار است. فرضا قبل یا بعد از بازی فوتبال روی میز مصاحبه نوشیدنی‌هایی وجود دارد که برند آن محصول را به طور واضح نشان می‌دهد. در ویدیو کلیپ‌های متفاوت و فیلم‌ها نیز به طور پنهان و غیر مستقیم محصولات با برند مشخص نمایش داده می‌شود که به طور ناخودآگاه در ذهن بیننده تاثیر می‌گذارد.

مشاوره بازاریابی بگیرید:

باتوجه به تنوع گوناگون بازاریابی و اهمیت آن لازم است که مناسب‌ترین روش را برای موفقیت در کسب و کارتان انتخاب کنید. انتخاب روش نامناسب وقت شما را واقعا هدر می‌دهد. زمانی را که بر روش نامناسب می‌گذارید و هزینه‌هایی را که می‌کنید بی‌نتیجه خواهد بود. اگر روش مناسبی را انتخاب می‌کردید هم در هزینه هایتان صرفه جویی می‌شد و هم در وقت‌تان. شما باید متناسب با فعالیت شرکت‌تان بهترین و مناسب‌ترین را انتخاب کنید. گروه مشاورین H2 متشکل از افراد با تجربه، تحصیل کرده و ماهر شما را در زمینه‌ی گسترش بازار و مشاوره بازاریابی و همراهی خواهند کرد.

فهرست